Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 30

     
 

 

Volvo 1946, som var en videreførelse af 39-modellerne. Her LV 150 serie med førerhus fra Asnæs Karrosserifabrik. Når man averterede brugte lastbiler til salg, fremhævede man undertiden det danskbyggede førerhus som en kvalifikation.

Og det gjorde man så i form af chassiser uden førerhus og lad. Dertil kom produktionen af udenlandske mærker på danske samlefabrikker, her erindres General Motors, Ford og Chrysler samlefabrikker i København. Disse fabrikker byggede ikke førerhuse, men leverede chassiser til grossister og forhandlere, der så selv entrerede med karrosserifabrikker om opbygning af førerhuse og lad.
   Når produktionen af det danskbyggede førerhus ophørte omkring 1960, skyldtes det at prisen blev for høj i for-


Større karrosserifabrikker, her Kronborg fabrikken i Helsingør, lavede serier til bestemte mærker, her en engelsk Dodge 1949. Modellen, som er karakteristisk med sin skarpe motorhjelm, hed også Fargo og De Soto. Enkelte af typen er bevaret som brandsluknings-køretøjer.