Bilhistorisk Tidsskrift  89/1987     side 31

     
 

Jensen Ågårds Karrosserifabrik i Vejle byggede mange Volvo førerhuse, også dette på Viking chassis fra 1956. Nu var det moderne med et indbygget lys-skilt med firmanavn, som man havde kendt på rutebiler siden midten af 30'rne.


hold til det fabriksfremstillede. Men også det forhold, at automobilfabrikkernes førerhuse nu havde en kvalitetsmæssig standard, der kunne måle sig med det håndværksbyggede.
   Karrosseribyggerfaget, der var udgået fra karetmagerfaget, blev ved førerhusbygningens ophør berøvet en opgave man havde løst på bedre vis. Personvognsopbygningen var ophørt, endnu byggede man busser og lukkede varevogne, men det fik også snart ende i den traditionelle håndværksform. Tilbage blev ladopbygningerne og specialopgaver som rustvogne og ambulancer.



Et af de allersidste dansk byggede førerhuse på denne Scanis Vabis type 55 fra 1960, tilhørende vognmand Overby ved Juelsminde og stadig i drift. Også ved dette førerhus er basis træskelet beklædt med plade og plydspolstret.