|
haft sin skolegang inden det første, svage tilløb til
en retskrivningsreform i 1889.
Scheel tillægger ikke Urban Johansen nogen betydning for
udviklingen af Hammel Vognen og mener kun den megen omtale af ham skyldes
at han i modsætning til Hammel har haft nogle efterkommere, som har
kunnet udtale sig til pressen (foruden Johansen selv i 1925 ). I det er
jeg heller ikke enig, men det er en trossag. Scheel skriver i privat
korrespondance, at vognen heller ikke fulgte med, da Johansen overtog
virksomheden inden Hammels død, men blev i Hammels eje. Den blev af boet
udlagt til datteren Julie, senere gift Freund, og det er åbenbart
forklaringen på, at hun og hendes mand kommer til at stå som donatorer i
1925.
Men hovedvægten i Scheels forsvar for påstanden om, at
vognen er fra 1887, er lagt på en sandsynliggørelse af, at den
teknisk-udviklingsmæssigt kan være fremstillet på det tidspunkt, og at
Hammel har haft baggrund og mulighed for at følge så meget med i den
udvikling, at han også har kunnet konstruere vognen. Det er efter min
mening lykkedes Scheel aldeles overbevisende. |
|
Scheel har indpasset Hammel Vognen i en skematisk
opstilling af motor-og motorkøretøjskonstruktioner, begyndende med
Daimlers stationære motor fra 1883 og bevægende sig gennem 7 Daimler og
Benz modeller indtil 1897. Scheel er opmærksom på motor-mæssige
finesser og afviser for eksempel også lckx' påstand om, at Hammel Vognen
ikke i 1887 kan have haft den fortøjskonstruktion med gafler, den
oprindelig havde.
Sammenligningen af motor konstruktionerne, og ikke mindst af
motorernes ydelse, kalder Scheel sin bilistiske kulstof 14-metode. Scheel
har sendt os hele materialet, der kun i forkortet form findes i artiklen i
AQ. Og Scheels konklusioner er altså, at Hammel har været vel bekendt
med, hvad der foregik i Cannstadt og Mannheim, og at hans konstruktion er
en blanding af Daimler/Maybach og Benz, med originale detailler tilføjet.
Scheel sætter det op i tre koordinatsystemer for middel effektivt tryk,
for varmebelastningen på stempelkronen og for stempelhastigheden, hvor
han med acceptabel nøjagtighed påviser, at Hammel passer ind i 1886-87.
Trods sit fjerne domicil i Canada har |
|
Scheel gjort nogle opdagelser, vi under den forcerede
forskning i år ikke fik med. Således at Hammels gravsted stadig findes
på Assistens Kirkegård i København, skønt det hjemfaldt for nogle år
siden. Scheel har den tanke, at Danmarks Tekniske Museum skulle bekoste at
få det vedligeholdt, jeg skal indskrænke mig til at synes, at man måske
skulle tage vare på mindestenen.
Jeg har i min korrespondance med Scheel fremsat en indbydelse
til at gæste DVK i vore mødelokaler i Nivå men fået det nedslående
svar, at Scheel ingen aktuelle planer har om at komme til Danmark, så
meget mere som såvel børn som børnebørn også bor i Canada.
DANSK VETERANBIL KLUB
Gl. Strandvej 10 . Postboks 33
2990 Nivå
Tel. 02
19 11 29, tirsdage 19-21.
|
REDAKTION
O. E. Riisager (anse. og hvortil stof bedes sendt),
Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk.
Tel. 02 89 11 48.
Helst skriftlig henvendelse.
I redaktionen Peter
Bering.
Tillæg til Veteran Tidende.
Eftertryk tilladt med
kildeangivelse.
Tryk: Eiler Eilertsen, Kbh.
ISSN 0901-327X
|
|
|