Bilhistorisk Tidsskrift  94/1988     side  17

      
   

Den lille Røde

Poul Engelbrechtsen beholdt sin bil til den

blev veteran

 

   

 
 

En af dem, der ankom i nyrestaureret DKW til begivenheden i Tølløse 16/4, var Poul Engelbrechtsen, der havde givet sin F5 Front Sport Offen 1937 dens anden ungdom. Der kendes i dag 5 eksemplarer af modellen herhjemme, og de har tilsyneladende alle været her fra gammel tid. Skandinavisk Motor Co. har kun to i sine importbøger, men var heller ikke ene om importen. Poul Engelbrechtsen fortæller selv:
   Karrosseriet til modellen blev tegnet på Horch fabrikkens tegnestue og bygget af Gustav Hornig & Co. i Meerane/Sachsen (virksomheden ligger nu i DDR). Hornig gav sig af med at

 

fremstille prototyper og mindre serier af specialkarrosserier for forskellige bilfabrikker, bl.a. Audi og DKW. Desværre havde man så travlt på værkstedet, at der blev sjusket med såvel tilpasning af de enkelte dele som lakeringen. Det blev Audi for meget, så der med mellemrum blev sendt kontrollanter til Hornig. Det hjalp! Kvaliteten blev bedre.
   I 1935-38 blev der lavet 408 eksemplarer af disse DKW sportsvogne, og jeg er den heldige ejer af en af dem. De blev bygget på et DKW Meister-klasse chassis hvor akselafstanden blev formindsket med 110 mm. I 1935 fremstilledes 203 stk., i 1936 128 og i 1937 60,

 

hvor man flyttede hængslingen af dørene fra bag- til forstolpe. I maj 1938 blev den sidste af en serie på 17 gjort færdig, og dermed blev der sat punktum for denne kortvarige og temmelig fåtallige produktion af en ret sød model af DKW. Muligvis var årsagen at man var begyndt at bygge en F6 model på Auto-Unions »Centrale Konstruktions-Bureau« i Chemnitz. Den model var imidlertid dødfødt og kom aldrig i produktion.
   Efter mange ejere, hvoraf jeg har navnene på de 9 siden 23. december 1943 (julegave?), blev jeg så den lykkelige ejer af Den lille Røde 8. september 1961. Min begejstring for nyerhvervel-