Bilhistorisk Tidsskrift 94/1988 side 17 |
Den lille Røde Poul Engelbrechtsen beholdt sin bil til den blev veteran
|
En af dem, der ankom i nyrestaureret DKW til
begivenheden i Tølløse 16/4, var Poul Engelbrechtsen, der havde givet
sin F5 Front Sport Offen 1937 dens anden ungdom. Der kendes i dag 5
eksemplarer af modellen herhjemme, og de har tilsyneladende alle været
her fra gammel tid. Skandinavisk Motor Co. har kun to i sine importbøger,
men var heller ikke ene om importen. Poul Engelbrechtsen fortæller selv: |
fremstille prototyper og mindre serier af
specialkarrosserier for forskellige bilfabrikker, bl.a. Audi og DKW.
Desværre havde man så travlt på værkstedet, at der blev sjusket med
såvel tilpasning af de enkelte dele som lakeringen. Det blev Audi for
meget, så der med mellemrum blev sendt kontrollanter til Hornig. Det
hjalp! Kvaliteten blev bedre. |
hvor man flyttede hængslingen af dørene fra bag- til
forstolpe. I maj 1938 blev den sidste af en serie på 17 gjort færdig, og
dermed blev der sat punktum for denne kortvarige og temmelig fåtallige
produktion af en ret sød model af DKW. Muligvis var årsagen at man var
begyndt at bygge en F6 model på Auto-Unions »Centrale
Konstruktions-Bureau« i Chemnitz. Den model var imidlertid dødfødt og
kom aldrig i produktion. |