Bilhistorisk Tidsskrift  94/1988     side  18

      
 

   

sen var behersket, min økonomi afgjorde købet (kr. 3.600), og sammenlignet med den just afhændede Vespa scooter var det trods alt fremgang. Ærlig talt havde jeg drømt om en ulv i fåreklæder og pudsigt nok blev det næsten det modsatte. Speedometret var ikke

 

   

til at bringe over 60 kmt, og det var en enorm skuffelse. Heldigvis hjalp det, da Bohnstedt Petersen leverede mig den sidste originale lydpotte, de havde. Den blev monteret. Og så gik det derudaf med 100 km i timen. Absolut tophastighed, 115 kmt, opnåedes en

   

eneste gang under gunstige vejr- og vindforhold på motorvejen ved Hedehusene.
   Når man ikke kan få den bil, man holder af, må man lære at holde af den, man har! Det blev til 140.000 km i Den lille Røde sammen med min kone rundt i det lille Danmark og ud i den store Verden - så at sige uden problemer. Trollstigen i Norge brød den sig ikke om - opad kogte køleren og nedad havde bremserne det for varmt. Men ellers lod den sig byde alt, sommer og vinter, som brugs- og ferievogn. Jeg skånede den aldrig og var faktisk tryg ved at køre i den, det var en manøvredygtig, kontant og solid bil med en utroligt enkel konstruktion, der gjorde at de småproblemer, som kunne indtræffe undervejs, næsten altid var til at ordne med en lommekniv, en hammer og en skruenøgle.
   I 1966 blev den staldet op af mangel på passagersæder. I flere år har jeg puslet med restaurering af den i min knapt afmålte fritid, dvs. at den har været næsten totalt skilt ad. Men nu står Den lille Røde der i sit 51. år så god som ny, indregistreret og parat til at accelerere ud i den danske sommer med ny kaleche og ny viskerblade - og det har den ærligt fortjent!