Uanset hvor lidt og hvor
skånsomt man kører, kommer der en dag, hvor de dæk, som i årevis
har båret den kære bil og dens entusiastiske fører trofast gennem
sommerlandet, ikke længere opfylder lovens og sikkerhedens krav
til slidbanerne. Man skal have nye sutter på æsken, som det vist
hedder, når man skal være frisk. Selv om jeg ikke betragter den
bil, der var i nævnte fornødenhed i det aktuelle tilfælde, som
egentlig veteranbil, ønskede jeg af hensyn til originaliteten
(bilens) alligevel at få den type dæk, der bedst modsvarer, hvad
vognen oprindelig var udstyret med, dvs. sorte diagonaldæk af
sportstypen og til montering med slanger. Den ide gav,
imidlertid anledning til så mange modstridende oplysninger og
(sø)forklaringer fra forskellig side, at de bør blive medlemmerne
til del på godt og ondt - måske mest det sidste. |
|
Indledningsvis forsøgte jeg,
beredvilligt bistået af vores egen Nils Kjærgaard, at finde en
værdig stedfortræder for et af de dæk, der er opført i en gammel
dækliste for bilen, men uden større held. Det viste sig hurtigt,
at kun Michelin endnu producerer et sort S-mærket dæk i
størrelsen 6.40-13, og det er som bekendt et radialdæk. Men da
Michelin X figurerer i listen som særudstyr, og da type zX af i dag
er en videreudvikling heraf, kunne det måske forsvares at renoncere
på kravet om diagonaldæk. På forespørgsel kunne Michelin tilmed
oplyse, at zX findes både slangeløst og til slanger.
Altså af sted til montøren som nu noget nedslående
meddelte, at Michelin zX er udgået i typen til slanger; og jeg har
fælge, der ikke er beregnet til slangeløse dæk. For at redde lidt
af æren efterlyste Michelin et sæt til slanger i hele Europa, |