Bilhistorisk Tidsskrift 95/1988 side 29 |
|
I det lange løb kan det være svært at bevare både vinger og glorie. inspektion for at få deres syn på slanger i slangeløse dæk, idet jeg vagt erindrede noget om divergenser på det punkt. Og ganske rigtigt. Man fortalte, at det ikke er forbudt, men at en dækekspert ville frarådet det. Stillet over for samme spørgsmål svarede Teknologisk Institut, at det ikke var tilrådeligt, for de slangeløse dæk har en kant eller vulst, som kan beskadige slangen. Forvirringen bredte sig allerede lystigt, og det uden at de lærdes opfindsomhed var opbrugt endnu. |
Da Michelin vel må betegnes som
dækekspert, konfronterede jeg dem med ovenstående indvendinger. Den med
kanten eller vulsten kunne de ikke godtage, for sådan en har Michelin
dæk ikke, og hvis der blev benyttet originale Michelin slanger uden
indhold af naturgummi, var der ingen grund til at fraråde noget. Blot
skulle man være omhyggelig ved monteringen, så der ikke kom luftlommer
mellem dæk og slange, sagde de. Sidstnævnte blev pointeret, men med en
forsikring om at det vidste montøren naturligvis. jeg kunne dog ikke
fravriste Michelin en skriftlig erklæring, så der er nok noget muggent
ved det alligevel. |
vel at mærke hvis det kan ske uden
risiko for at blive hængt op på noget bagefter, og ens egen sunde
fornuft og dømmekraft er ofte lige så god for ikke at sige bedre. |