|
1919 kunne hans datter Sigrid, med endnu
en måned til hun var gammel nok til at få kørekort, fortælle enqueten
»Vore Damer ved Rattet« i KDAK's blad Auto, at hun havde en Scripps-Booth,
som hun syntes var en glimrende vogn, og at familien også havde en
Rolls-Royce, men at hun ikke måtte køre den for sin far, fordi det var en
meget stor vogn, der fordrede flere kræfter end en dame var i besiddelse
af. Så den har vi chauffør til.
Fru Sigrid Malmquist fortalte mig dog
sidste 'ar, at Scripps-Boothen viste sig at have mange fejl, så
Jac. Olsen i stedet købte Prins Åges Sunbeam, da prinsen rejste
til fremmedlegionen.
Datteren mener, at faderen købte sin RR i
1916-17, og den blev solgt i 1933 til Musse Scheel. Det fremgår dog ikke af
fabrikkens arkiv. Vognen var mørkegrøn. Derefter havde familien en
Hispano-Suiza coupé-de-ville, som familien og chaufføren hentede i Paris,
hvor den blev købt på bilsalonen. Den endte i følge datteren som
arbejdsvogn i et brunkulsleje omkring 1938.
2832 blev i følge fabrikkens ejerkort
leveret til karrosseribyggen Mann Egerton 3. april 1914. Landaulet med
London-Edinburgh skrå motorhjelm, trådhjul. En
Valentins Flerring i London figurerer
først på
ejerkortet,
|
|
så Blaudd Moeller, København, 1919 (skal være
Brandt-Møller) og derpå Jac. Olsen, 1920. Kortet oplyser at cylindre og
stempler blev repareret i februar 1923, det er formentlig en udboring, og
der nævnes en enkelt anden reparation i 1927. Oplysningen om Jac. Olsen som
ejer gentages på kortet i februar 1927.
|
|
Fortsættes
Det bliver ikke plads til flere Ghoster i
dette nummer af BhT, men vi fortsætter i næste nummer og måske næste
igen. Blandt andet kan vi bebude en beretning af Poul Sachmann om
restaureringen af hans 32SG.
Der er så mange som har
bidraget med oplysninger og billeder, at det ville være umuligt at nævne
og takker hver enkelt.
FOR- OG BAGSIDEN
På forsiden Danmarks første RollsRoyce,
August Bagges 1004 fra 1909, fotograferet da den var ny, foran
Dronninggård. Bagge og fru Holga i bagsædet, formentlig chauffør
Sørensen. Endnu ingen kølerfigurer
August Bagges 1004 var indregistreret
under A 333. Det var en rummelig vogn. Niels Bagge fortæller, at den
bekvemt rummede Bagge og fru Holga, chaufføren, den engelske nurse,
børneflokken og et par whippet hunde. Indenlands gik turen ofte til sommerhuset
på Skagen.
På bagsiden er 1004 på tur i udlandet en
gang i 1920'erne - sort nummerplade.
|
|