Bilhistorisk Tidsskrift  98/1989     side  20

      
  Siden sidst 

En af landets mærkeligste biler og formentlig den eneste delvis bevarede tilhørende Nordisk Specialracer-klassen fra kort efter Anden Verdenskrig har skiftet ejer. Det er Jesper Hermann, som har købt Kronsbjerg Special'en, der blev bygget i Odense på et FIAT 1100 chassis med en Opel Kapitän motor. - - - Poul Jørss kan fortælle at billedet i sidste nummer af Severinsen i Renault er taget på Valby Bakke over for Lindekroen, med muren til Solbjerg Kirkegård bagved. Så det er ved afrejsen til Severinsen deltagelse i et Fanø-løb. Langt de fleste deltagende vogne transporterede sig selv til begivenheden, ofte over lange afstande. - - - Og Jørgen Sestoft blev meget nostalgisk ved synet af gadebilledet fra Kalundborg. Han har nemlig i barndommen boet to forskellige steder på billedet og kan fortælle at vognen til venstre var sagfører Aksel Nielsens Citroën C6. BP tanken var materialhandler Bleckingbergs og den anden benzintank vist nok karetmager Hjorts. Hestevognen kører korrekt, fordi hellen ikke deler

 

kørebanen. Feltet til venstre var blindt og blev brugt til parkeringsplads. - - -Gunnar Falk har sin egen definition af


Sære sammentræf kommer man hele tiden ud for Og det var fuldstændig tilfældigt at Leif Nowicky havde anskaffet en Locomobile dampbil netop som vi havde et billede af sådan en på forsiden af sidste nummer
   Leifs er hentet i USA. Den har fabrikationsnummer 199 og alt efter hvilken litteratur om emnet man har tiltro tiler den lavet lige før eller lige efter år hundredeskiftet. Den eneste større forskel fra grossererSalomonsens danske eksemplar er, at Leifs har tiller-styring i stedet for styrestang dvs. et leddelt styregreb, der rager ind foran føreren fra højre side.
  
Locomobile synes at have skiftet frem og tilbage mellem de to typer. Eksemplaret er utroligt velbevaret, det eneste der direkte er fornyet er fælgene, for at de kunne passe til en gummidimension der var til at skaffe. Da vognen er dampdrevet har det ikke været tilstrækkeligt at få den synet alminde

 

en veteranbil, og den kan vi andre jo godt tage til os: Det er en bil der er fremstillet før man selv er født.

ligt, fabrikstilsynet har skullet godkende kedlen og Leif måtte have pladetykkelsen beregnet. Det er altsammen gået planmæssigt og Locomobilen skulle være klar til at deltage i sit første løb på dansk jord nu i juni.