|
Sådan så det ud, da den ene
af Ålholms Ghost'er sidste sommer blev præsenteret i det ansete
engelske auktionsfirma Sotheby's katalog med den andens karrosseri.
Det er den tidligere kranvogn 30PK, motor nr R120 (i følge teksten
oprindelig en Mulliner Pullman limousine, leveret i november 1923).
Auktionskataloget oplyser, at vognen omkring 1965 befandt sig hos |
|
en velkendt RR-specialist og
på det tidspunkt fik påmonteret en Cabriolet de Ville (eller
Salamanca) fra Barker. Siden har den kun haft én, som det hedder
»titled owner« og kun været brugt lidt. Kataloget forklarer det »tidsmæssigt
korrekte« karrosserisfortrinligheder, og Sotheby forsikrer at ville
være køberen behjælpelig med at generhverve vognens oprindelige
engelske |
|
|
indregistreringsnummer og nævner, at
vognen eventuelt vil have et andet vindspejl nar auktionen oprinder.
Vurdering £50.000-60.000. Dermed må muligheden for at 1677 kan genopstå
med, om ikke sit oprindelige karrosseri, sa' det den kom til Danmark med i
1919, siges at være forsvundet.
1677 og andre klenodier kun kunne betragtes i skæret af lommelygter.
Skønt den var meget medtaget imponerede dørene med at åbne og lukke med
en præcision, sa' man blev helt misundelig pa' sin moderne vogns vegne.
Poul Sachmann gør opmærksom på, at
fjedrene pa' Hasselbalchs lave RR, B 35, på side 21, ikke er
halvelliptiske, men trekvartelliptiske. Det kunne de være fra 1908 til
slutningen af 1911, så i den henseende kunne det jo godt være 1840. Den
meget lave udførelse er også mulig på det tidspunkt. Men jeg fortryder
forslaget om Continental, det er snarere London-Edinburgh.
Om 2516 er der et par tilføjelser.
Kaffe-Petersen yndede i godt vejr at gå de få skridt ned i Skovshoved
Havn og lade sig befordre ind til byen i sin lystbåd. Når han gik i land
stod chauffør H.P. |
|