Bilhistorisk Tidsskrift  101/1990     side  5

      
 

Christiansen parat med bilen og kørte grossereren det sidste stykke til kontoret. Ved ansættelsen hos Kaffe-Petersen blev det forlangt, at chaufføren var gift, og han giftede sig da med en af stuepigerne. Det lå i luften at chaufføren skulle være til rådighed til enhver tid, til gengæld fik han en gang om året lov til at låne Rolls-Roycen for at køre på familiebesøg i Kalundborg.
   Georg Christiansen var fra stiftelsen medlem af den Rolls-Royce og Bentley Sektion, som Paul Tybjerg tog initiativet til, og fortæller om mødet med Stanley Sears: - Mr. Sears var som arkitekt Tybjerg en særdeles behagelig men fåmælt person, og når de nævnes, har det en årsag. Der var på den tid to åbne Rolls-Royces, der i mine øjne konkurrerede med hinanden. Den største tilhørte den i alt pertentlige og dygtige, stadig meget aktive ingeniør Ib Wiboe-Hansen. Den anden tilhørte en anden kapacitet, civilingeniør Oscar Øelund. Oscar Øelund, der som Paul Tybjerg desværre afgik ved en pludselig og alt for tidlig død, forsømte ingen lejlighed til at tale om sin Rolls-Royces bremser. Mr. Sears undersøgte de forskellige vogne meget kyndigt, og efter hver gennemgang spurgte han meget

 

høfligt, om ejeren var interesseret i, at han også foretog en prøvetur med den pågældendes vogn, og her kommer det: Efter kørslen med Øelunds vogn stillede Øelund straks følgende spørgsmål: »How do you judge my brakes?« Mr. Sears' svar faldt prompte: »You haven's got any brakes, Sir.«
   Ingen af de nævnte vogne er i Danmark mere, Øelunds var en Phantom 11 Continental, der havde tilhørt direktør Erik Nyegård fra telefonfabrikken Automatic. Den er nu vist nok i USA.

 2851 41AB

På Nørrevold i København holdt i 1950'erne daglig parkeret et forfærdeligt skrummel af en RR, tydeligt nok en meget gammel vogn, der sidst i 1930'rne var moderniseret og bygget om herhjemme.
   Vognen tilhørte direktør Leo Lindelius Gunner-Svensson, og firmaet, han var direktør for, hed Grammofon-Studiet, Nørrevoldgade 25. Personalet bestod af ham selv, og virksomheden i, at godtfolk kunne få optaget deres

 

egen stemme på en gammeldags 78'er lakplade, enten til forlystelse i lønrum eller måske med en indtalt hilsen til andre. Om aftenen kunne man engagere Gunner-Svensson til at fremvise en times program af 16 mm film, tildels optaget af ham selv og pyntet op med produkter af udenlandsk herkomst.
   I 1951 besøgte en inspektør fra RR Skandinavisk Motor Co., som på det tidspunkt havde repræsentationen i Danmark, og efter at have kontrolleret Frederik IX's Bentley inspicerede eksperten også Gunner-Svenssons vogn og konstaterede, at den endnu var i stand til at bevæge sig med en hastighed af 100 km/t. Begivenheden blev foreviget af Billed-Bladets fotograf, og suppleret med diverse historiske fotografier, diverterede bladet med vognens formodede historie, som kom til at lyde sådan:
   »Da Danmarks ældste vogne nylig kørte væddeløb fra Roskilde til København (det er KDAK's 50 års jubilæumsløb, der hentydes til), måtte en vogn fra 1913 ikke køre med. Den var for moderne! Vognen var en Rolls-Royce, chassis nr. 41, motor nr. 83! Oprindelig pris: 105.000 kroner. Dens første ejer var Rt. Hon. Sir William Edward Gos-