|
Christiansen parat med bilen og kørte
grossereren det sidste stykke til kontoret. Ved ansættelsen hos
Kaffe-Petersen blev det forlangt, at chaufføren var gift, og han giftede
sig da med en af stuepigerne. Det lå i luften at chaufføren skulle være
til rådighed til enhver tid, til gengæld fik han en gang om året lov
til at låne Rolls-Roycen for at køre på familiebesøg i Kalundborg.
Georg Christiansen var fra stiftelsen
medlem af den Rolls-Royce og Bentley Sektion, som Paul Tybjerg tog
initiativet til, og fortæller om mødet med Stanley Sears: - Mr. Sears
var som arkitekt Tybjerg en særdeles behagelig men fåmælt person, og
når de nævnes, har det en årsag. Der var på den tid to åbne
Rolls-Royces, der i mine øjne konkurrerede med hinanden. Den største
tilhørte den i alt pertentlige og dygtige, stadig meget aktive ingeniør
Ib Wiboe-Hansen. Den anden tilhørte en anden kapacitet, civilingeniør
Oscar Øelund. Oscar Øelund, der som Paul Tybjerg desværre afgik ved en
pludselig og alt for tidlig død, forsømte ingen lejlighed til at tale om
sin Rolls-Royces bremser. Mr. Sears undersøgte de forskellige vogne meget
kyndigt, og efter hver gennemgang spurgte han meget |
|
høfligt, om ejeren var interesseret i,
at han også foretog en prøvetur med den pågældendes vogn, og her
kommer det: Efter kørslen med Øelunds vogn stillede Øelund straks
følgende spørgsmål: »How do you judge my brakes?« Mr. Sears' svar
faldt prompte: »You haven's got any brakes, Sir.«
Ingen af de nævnte vogne er i Danmark
mere, Øelunds var en Phantom 11 Continental, der havde tilhørt direktør
Erik Nyegård fra telefonfabrikken Automatic. Den er nu vist nok i USA.
2851 41AB
På Nørrevold i København holdt i
1950'erne daglig parkeret et forfærdeligt skrummel af en RR, tydeligt nok
en meget gammel vogn, der sidst i 1930'rne var moderniseret og bygget om
herhjemme.
Vognen tilhørte direktør Leo Lindelius
Gunner-Svensson, og firmaet, han var direktør for, hed Grammofon-Studiet,
Nørrevoldgade 25. Personalet bestod af ham selv, og virksomheden i, at
godtfolk kunne få optaget deres |
|
egen stemme på en gammeldags 78'er
lakplade, enten til forlystelse i lønrum eller måske med en indtalt
hilsen til andre. Om aftenen kunne man engagere Gunner-Svensson til at
fremvise en times program af 16 mm film, tildels optaget af ham selv og
pyntet op med produkter af udenlandsk herkomst.
I 1951 besøgte en inspektør fra RR
Skandinavisk Motor Co., som på det tidspunkt havde repræsentationen i
Danmark, og efter at have kontrolleret Frederik IX's Bentley inspicerede
eksperten også Gunner-Svenssons vogn og konstaterede, at den endnu var i
stand til at bevæge sig med en hastighed af 100 km/t. Begivenheden blev
foreviget af Billed-Bladets fotograf, og suppleret med diverse historiske
fotografier, diverterede bladet med vognens formodede historie, som kom
til at lyde sådan:
»Da Danmarks ældste vogne nylig
kørte væddeløb fra Roskilde til København (det er KDAK's 50 års
jubilæumsløb, der hentydes til), måtte en vogn fra 1913 ikke køre med.
Den var for moderne! Vognen var en Rolls-Royce, chassis nr. 41, motor nr.
83! Oprindelig pris: 105.000 kroner. Dens første ejer var Rt. Hon. Sir
William Edward Gos- |
|