|
den amerikanske regering om at den kunne oprette flyvebaser på Grønland, med en forræderiproces i Danmark
til følge.
Efter krigen vendte billedet
naturligvis.
Men det var fra 1924 til 1932, Kauffmann
var dansk ambassadør i Peking og Tokio - fra 28 tillige i Siam, det
ansås dengang for overkommeligt. Og det har været i det tidsrum, han
anskaffede en Silver Ghost, der eksisterer den dag i dag. Fabriksnummer
2673, oprindelig leveret i 1913 til Walter Mumm von Schwartzenstein,
indehaver af champagnefirmaet Mumm.
Om det var Kauffmann, der fik bygget det
nuværende elegante Hooper Coupe de Ville karrosseri engang i 1920'erne
ved jeg ikke. Men sådan så vognen ud da han overtog posten som gesandt
i Oslo og havde den med. Kauffmann efterlod vognen, da han blev flyttet til Washington. Den kom senere i konsul Thomas Stangs eje og nu befinder
den sig hos Sverre Hedén.
Til venstre den dansk/norske Ghost på besøg i
Danmark, til højre Piløs i Connecticut.
|
|
Formentlig har vognen trillet
nogle få kilometer på dansk jord i Kauffmanns tid, den har i hvert
fald gjort det som veteranbil under et besøg hernede eller to. Piløs
på
langfart
I september-oktober sidste år deltog Anne og Jens
Pilø sammen med tre andre medlemmer af den engelske 20
|
|
Ghost Club i et
langturs-arrangement i de amerikanske øststater.
Færden blev foretaget i den Silver Ghost, Piløs købte i England for en del år siden. Det er
en 1921 Barker tourer med fabriksnummer 58UE.
I alt 13.700 km hvor de eneste
problemer var med dækkene. Et halvt hundrede kilometer måtte
Ghost'en endda slæbe på en 3.5 liters Bentley, hvis kobling gled.
Turen bød på store forskelle i landskab, højde og temperatur og
megen interesse fra amerikanerne, der gerne ville vide om Ghost'en
var en Packard eller Duesenberg.
|
|
|