|
heden. Virkeligheden var formentlig en anden, idet der
sikkert har været lavet en serie stelfittings o.lign. til 25 cykler.
Men ud over stel og tank var der ikke alverden dansk i
cyklen, motoren var J.A.P. gearkassen Albion, firetrins og det kunne være
både fire frem og tre frem og et bak, karburator Amal, forgaffel Webb,
det elektriske var Lucas og sadel, skærme o.s.v. var også engelsk. Så
det danske initiativ i konstruktionen var begrænset, dog et kuriosum var
at de var fra fabrikantens side udstyret med danske Schiønning og Arve
dæk.
Jeg har haft lejlighed til at se en af de mig bekendt
to overlevende cykler: det er en 680 cc o.h.v Konstruktionen er
tiltalende, og det passer at det er nemt at komme til rundt omkring på
cyklen, alting sidder tilgængeligt, og ikke mindst når man står og ser på cyklen kommer man
uvilkårligt til at tænke på en af de få Brough Superions det er blevet
én forundt at se.
På en udstilling virkede Danias stand med sidevogne
imponerende. Bemærk tre-fire varianter af personsidevognen og en med
varekasse.
|
|
Rent umiddelbart gør Dania'en et lige så
tiltalende indtryk.
Konstruktionen og opbygningen af
køretøjet overlod Ib Krøyer Christensen fuldstændig til Knud Larsen,
som var en erfaren mand i det spil. Selvfølgelig har de fundet ud af
hovedtrækkene i fællesskab, men Knud Larsen lagde et stort arbejde i at
opbygge Dania'en så godt som overhovedet muligt, og fik da også lavet en
konstruktion som både han selv og Ib Krøyer Christensen var tilfreds
med.
Knud Larsens maskinfabrik lå på det
tidspunkt på Østerbro, men da Ib Krøyer Christensen gik ud af branchen,
overtog Knud Larsen lokalerne i Omøgade. Omkring 1940 flyttede fabrikken
til Nørre Allé, Kbh. N., og blev underleverandør til B & W og DISA.
Fabrikken blev stærkt beskadiget da nabovirksomheden i 1944 blev
saboteret.
I 1945 blev adressen igen Omøgade og
nu blev arbejdsområdet maskinarbejde, og i ret stort omfang
cylinderservice, altså lejearbejde, slibning af krumtappe,
topstykkearbejde og ikke mindst udboring. På det tidspunkt blev købt et
temmelig stort, meget præcist boreværk til udboring af cylindre,
boreværket står på virksomheden den |
|
dag i dag og borer lige så præcist som
da det var nyt.
I 1967 blev der bygget en ny fabrik på
på Hvidsværmervej i Rødovre, også der blev hovedarbejdsområdet
cylinderservice, man havde mange store kunder, bl.a. Bülow og
Våbenarsenalet. Men efter nogle år gled de største kunder ud, både Bülow og Våbenarsenalet forsvandt jo ganske simpelt, så efterhånden
var det ikke den allerbedste forretning med cylinderservice, da det jo er
en betænkelig forretning at stå og lave blok og krumtap klar til en
model bil den ene dag, og den næste en helt anden model. Så man gik mere
og mere over til maskinarbejde, og i dag er man temmelig specialiseret.
Knud Larsens søn Benny Wulff Larsen kører i dag virksomheden, og
hovedproduktet er hydrauliske spil, som man primært leverer til Falcks
karrosserifabrik H.F. Nielsen A/S, H.F. Nielsen leverer ikke kun til
Falck, men bygger for mange andre også, men alt hvad der hedder
hydrauliske spil på køretøjerne er leveret fra Knud Larsens
Maskinfabrik.
Udover den 680 cc o.h.v. V2 model Dania
blev der leveret 750 cc o.h.v V2 modeller, og det er sikkert dem der er
blevet leveret med bakgear, da det er |
|