|
en udpræget sidevognscykel. Et
eksemplar har overlevet, og befinder sig hos Helge Vang Nielsen i Måløv.
I katalogerne er også nogle
encylindrede modeller, også med J.A.P. motorer, 500 cc og 600 cc o.h.v og
600 cc s.v., Det er dog spørgsmålet om der nogensinde kom nogen af disse
cykler i drift, noget tyder på at de aldrig kom ud at køre.
Spidsmodellen har uden tvivl været
1.100 cc. o.h.v. V2, det er dog spørgsmålet om der blev bygget mere end
et stk. af den model. Den er formentlig blevet bygget på
bestilling til David Axelsson,som på det tidspunkt var en af vores
skrappeste sidevognskørere; han havde i mange år kørt HD
og vundet mange løb.
Nyd billedet af 1.100 cc modellen med
specialracersidevogn på, bagved cyklen ses David Axelsson med kasket på
og Hans Skov i kedeldragt, disse to side-vognskæmper var begge meget
kendt fra sidst i tyverne til godt op i halvtredserne, Hans Skov holdt sig
til
David Axelsson og Hans Skov med den hurtige Dania sidevognsracer foran
værkstedet i Omøgade. Axelsson kørte den endnu over 10 år efter |
|
HD 1.200 cc halvtop til det
sidste, men da David Axelsson fik sin Dania i 1936, gjorde han hvad
han kunne for at rydde op i præmierne, ofte blev Hans Skov så nr.
2. Men det skete da også at der blev byttet om på
rollerne, for godt nok var Dania'en skrap, mens Hans Skovs Harlev
stod ikke i standardtrim, der var »pillet« en del her og der. |
|
Så sent som i 1947 bragede David
Axelsson afsted på sin Dania og vandt Danmarksmesterskabet på
Fangelbanen i den ene af to sidevognsklasser. Blandt konkurrenterne
var Josef Koch på Nimbus, og Svend Knudsen, Odense.
I 1938 blev David Axelsson Dan- |
|
|