Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  11

      
 

en udpræget sidevognscykel. Et eksemplar har overlevet, og befinder sig hos Helge Vang Nielsen i Måløv.
   I katalogerne er også nogle encylindrede modeller, også med J.A.P. motorer, 500 cc og 600 cc o.h.v og 600 cc s.v., Det er dog spørgsmålet om der nogensinde kom nogen af disse cykler i drift, noget tyder på at de aldrig kom ud at køre.
   Spidsmodellen har uden tvivl været 1.100 cc. o.h.v. V2, det er dog spørgsmålet om der blev bygget mere end et stk. af den model. Den er formentlig blevet bygget på bestilling til David Axelsson,som på det tidspunkt var en af vores skrappeste sidevognskørere; han havde i mange år kørt HD og vundet mange løb.
   Nyd billedet af 1.100 cc modellen med specialracersidevogn på, bagved cyklen ses David Axelsson med kasket på og Hans Skov i kedeldragt, disse to side-vognskæmper var begge meget kendt fra sidst i tyverne til godt op i halvtredserne, Hans Skov holdt sig til


David Axelsson og Hans Skov med den hurtige Dania sidevognsracer foran værkstedet i Omøgade. Axelsson kørte den endnu over 10 år efter

 

HD 1.200 cc halvtop til det sidste, men da David Axelsson fik sin Dania i 1936, gjorde han hvad han kunne for at rydde op i præmierne, ofte blev Hans Skov så nr. 2. Men det skete da også at der blev byttet om på rollerne, for godt nok var Dania'en skrap, mens Hans Skovs Harlev stod ikke i standardtrim, der var »pillet« en del her og der.  

Så sent som i 1947 bragede David Axelsson afsted på sin Dania og vandt Danmarksmesterskabet på Fangelbanen i den ene af to sidevognsklasser. Blandt konkurrenterne var Josef Koch på Nimbus, og Svend Knudsen, Odense.


I 1938 blev David Axelsson Dan-