Frederiksberg brugte ikke alene
Triangel som brandbiler, men også til andre formål, der var for
eksempel en vandvogn, som jeg husker havde usædvanlig store
forlygter
regnede Frederiksen ud til 12.000 kroner mod 20.000 til hestedrift -
idet han regnede med en levealder for bilerne på 5 år
Frederiksen anså dog 10 år for mere sandsynligt. Og
da Frederiksberg omsider i 1914 fik sin Dennis motorsprøjte, kom
den til at holde i 26 år!
Af fordele ved automobilet nævnte Frederiksen naturligvis først og
fremmest farten, særlig når man kørte på asfalt. Dertil kunne de
medføre dobbelt |
|
Radio- og højttalervognen havde en
hel jernseng af en antenne på taget.
så mange slanger, pumpen kunne nemt drives af maskineriet. Og hvad
driftssikkerheden angik, var der ikke længere grund til at nære
nogen betænkeligheder.
Men det syntes altså
kommunalrødderne, og bortset fra den elektriske stige fra 1911 kom
Frederiksberg så først med lidt efter København og nogenlunde
samtidig med de første store provinsbyer.
Den ny officersvogn, Pontiac 1939, kom først til allersidst under
krigen. |