Bilhistorisk Tidsskrift  104/1990     side  22

      
 

 

 

Frederiksberg brugte ikke alene Triangel som brandbiler, men også til andre formål, der var for eksempel en vandvogn, som jeg husker havde usædvanlig store forlygter


regnede Frederiksen ud til 12.000 kroner mod 20.000 til hestedrift - idet han regnede med en levealder for bilerne på 5 år Frederiksen anså dog 10 år for mere sandsynligt. Og da Frederiksberg omsider i 1914 fik sin Dennis motorsprøjte, kom den til at holde i 26 år!

Af fordele ved automobilet nævnte Frederiksen naturligvis først og fremmest farten, særlig når man kørte på asfalt. Dertil kunne de medføre dobbelt

 

Radio- og højttalervognen havde en hel jernseng af en antenne på taget.


så mange slanger, pumpen kunne nemt drives af maskineriet. Og hvad driftssikkerheden angik, var der ikke længere grund til at nære nogen betænkeligheder.
   Men det syntes altså kommunalrødderne, og bortset fra den elektriske stige fra 1911 kom Frederiksberg så først med lidt efter København og nogenlunde samtidig med de første store provinsbyer.



Den ny officersvogn, Pontiac 1939, kom først til allersidst under krigen.