Bilhistorisk Tidsskrift  105/1991     side  3

      
 

En mand og hans fire Riley'er

                                                                                                            Af Peter Beting

 
 

 

 

For et par år siden mødte Bo Bonfils op på Nivågård i en smart lang og lav Riley med aluminiumskarrosseri. Vognen er den sidste i en række Riley'er, som Bo Bonfils har haft gennem godt tredive år. Riley'erne kommer vi tilbage til om lidt, for historien begynder med en amerikaner: En åben Overland fra 1924, som blev købt af den syttenårige Bo Bonfils sidst i 1950'erne. Der var ikke råd til at få den lakeret, så Bo finerede karrosseriet, hvorefter 0. T Neel kaldte den en »Austro-Overland«. Senere blev endnu en Overland indkøbt: Den bidrog blandt andet med originale hjul til erstatning for Ford A-hjulene, som i begyndelsen bragte vognen rundt på de københavnske gader. Overland'en skal efter sigende i dag være i Mönchen-Gladbach i Tyskland.
   Efter Overland'en når vi frem til den første Riley: Det var i 1958 og bilen var

 

en Kestrel 12/4 saloon fra 1935. Den havde tilhørt dirt-track køreren Bøgh Mathisen. Handelen gik gennem Kaj Nordstrøm og vognen kostede 3.500 kroner. Kestrel'en blev senere solgt til Svend Algren - i dag er den vistnok i Sverige. Riley'ens kvalitet og fine konstruktioner gjorde indtryk på Bo Bonfils.
   Den lukkede Kestrel var en dejlig bil; men kunne man få fat i en åben vogn var det alligevel bedre. Da Kaj Nordstrøm havde fået den Talbot-Darracq, som nu tilhører Bent Mackeprang, var han villig til at sælge sin Riley Lynx Sprite - en firedørs tourer fra 1936. Vognen var oprindelig importeret af Ib Krøyer Christensen til Lykke Olsen, datter af oliemagnaten Alfred Olsen. Af ejere kan nævnes DVK-medlemmerne Jens Nielsen, Svend Algren, Svend Dråby og - i dag - Otto Krogh. Desværre har