|
Der er stor kontrast mellem Riley Kestrel og Rolls-Royce Phantom II
Continental. Rolls'en erfra 1931 og tilhørte da billedet blev taget
Øelund. Karrosseriet er fra James Young; det er et traditionelt engelsk
cabrioletkarrosseri (bemærk dog sideruden bag døren). Rilegs
Kestrel-karrosseri kom frem i 1933 og var typisk for de engelske
strømliniede karrosserier fra trediverne. I dag er Riley'en i Sverige og
RollsRoyce'n i Californien.
|
|
bilen undervejs mistet det dejlige, mørkeblå læderindtræk, som den var
født med.
Bo Bonfils fortsatte linien med mere og
mere sportsprægede vogne med en regulær racersportsvogn: En Riley
Brooklands Nine fra 1929. Den blev købt i England i 1962. Jens Nielsen
havde overtaget Lynx'ers, og d'herrer Nielsen og Bonfils rejste i 1964 til
England, hvor de i East Croydon købte hver sin lukkede Riley for at få
stumper til de åbne. Bos var en Riley Merlin Nine fra |
|
1935; den kostede £ 10, men så var der også to motorer og tretten hjul
med i handelen. Brooklands'en blev brugt flittigt i nogle år; men i 1973
blev den solgt til Ole Sommer. Den kan ses i samlingen i Nærum.
Reservedelsvognen fra England forsvandt
ikke helt: Merlin karrosseriet var dårligt og det blev skrottet; men det
rullende chassis blev bevaret - det måtte kunne bruges en dag. I de
Rileyløse 'ar, der fulgte efter salget af Brooklands, spekulerede Bo
Bonfils indimel-
|
|