Bilhistorisk Tidsskrift  105/1991     side  5

      
 

 
 


Der er stor kontrast mellem Riley Kestrel og Rolls-Royce Phantom II Continental. Rolls'en erfra 1931 og tilhørte da billedet blev taget Øelund. Karrosseriet er fra James Young; det er et traditionelt engelsk cabrioletkarrosseri (bemærk dog sideruden bag døren). Rilegs Kestrel-karrosseri kom frem i 1933 og var typisk for de engelske strømliniede karrosserier fra trediverne. I dag er Riley'en i Sverige og RollsRoyce'n i Californien.

 

 
bilen undervejs mistet det dejlige, mørkeblå læderindtræk, som den var født med.
   Bo Bonfils fortsatte linien med mere og mere sportsprægede vogne med en regulær racersportsvogn: En Riley Brooklands Nine fra 1929. Den blev købt i England i 1962. Jens Nielsen havde overtaget Lynx'ers, og d'herrer Nielsen og Bonfils rejste i 1964 til England, hvor de i East Croydon købte hver sin lukkede Riley for at få stumper til de åbne. Bos var en Riley Merlin Nine fra


1935; den kostede £ 10, men så var der også to motorer og tretten hjul med i handelen. Brooklands'en blev brugt flittigt i nogle år; men i 1973 blev den solgt til Ole Sommer. Den kan ses i samlingen i Nærum.
   Reservedelsvognen fra England forsvandt ikke helt: Merlin karrosseriet var dårligt og det blev skrottet; men det rullende chassis blev bevaret - det måtte kunne bruges en dag. I de Rileyløse 'ar, der fulgte efter salget af Brooklands, spekulerede Bo Bonfils indimel-