|
lige modeller, og karakteristisk
var, at de havde fremmede motorer.
Større opmærksomhed vakte
Auburn først da fabrikken blev overtaget af Errett Lobban Cord i
1924. Han samarbejdede klogt med kyndige konstruktører som j. M.
Crawford, Harry Miller og brødrene Duesenberg. Under Auburn-mærket
kom fra 1930-31 6-, 8- og 12-cylindrede modeller til forholdsvis
lave priser, hvad der resulterede i et ret højt produktionstal,
under navnet Cord den sensationelle forhjulstrukne |
|
L-29 i 1929 og som den
ekstreme luksusvogn Duesenberg. Cord havde overtaget kontrollen med
Duesenberg i 1926.
Os bekendt har der aldrig været
indregistreret en Duesenberg i Danmark (i modsætning til i Sverige),
så den vil vi ikke beskæftige os med.
Harry Miller havde lavet
forhjulstrukne racervogne fra midt i 1920'rne, og det var hans
princip, L-29 var konstrueret efter. Det var noget stort set ukendt
i USA, så Cord måtte bruge en |
|
|
Auburn og Cord på biludstillingen i Forum
i 1930.
ny og pædagogisk markedsføring. Endvidere var L-29 omkring 30 cm lavere
end de fleste vogne af samme størrelse.
Salget af Auburn kulminerede i 1931 med
over 28.000 vogne, men Cord L-29 var for dyr og aparte og da produktionen
sluttede i 1932 var der i alt lavet 4.400.
I 1935 blev der gjort et fremstød med
ny design for både Auburn og Cord, spændende vogne, tildels med
kompressor, men fabrikken havde tabt pusten, og i 1937 var det slut.
FORHANDLINGEN
Auburn opstod som bilmærke allerede i 1903, men vi har ikke kunnet finde
nogen dansk forhandling før i 1927. Da udstillede Scania-Vabis &
Rådvaddam tre vogne i Forum. Det var en 6-cylindret coupé, en
6-cylindret sedan og en 8-cylindret sedan.
Så går der flere år og først i 1930
dukker mærket op på udstillingen i Forum, og nu sammen med
Cord. Det er Amerikansk-Fransk Auto-Import, der ud- |
|