Bilhistorisk Tidsskrift  106/1991     side  13

      
 

LODRINGS AUBURN

To danske Auburn'er vides at have overlevet. På Ålholm Automobil Museum findes en 4-cylindret 1927 touring, der endnu omkring 1960 var i brug i København. Hos Åge Louring på jysk Automobil Museum er et pragteksemplar af en 12-cylindret Auburn 160 A Serie BB 1932 Convertible Phaeton Sedan, dvs. touring. Lycoming V-motoren er på 6V liter og yder som antydet af modelbetegnelsen 160 HK. Der er to karburatorer, dobbelt tænding, tretrins gearkasse med syncromesh og 2 speed bagtøj. Hydrauliske bremser med vacuum forstærker. Dobbelte hydrauliske støddæmpere, som justeres fra føresædet. Startfix - en anordning som automatisk starter motoren igen hvis føreren af vanvare stopper den. Automatisk chassissmøring. Vægt: 2.250 kg. Tophastighed 165 km/t.
   Vognen har været i Danmark fra næsten ny, papirerne oplyser at den er indført som brugt og indregistreret til grosserer William Pedersen i København 19. juni 1933.2. gang 23. september 1938 til forretningsfører L. Christensen, Hørsholm, 3. gang til Grev E. Frijs, København, 17. januar 1939, 


Prins Erik og Cai Caspersen ved starten af Stjerneløbet 1931.

 

4. gang til grosserer T. Winkler, Vinderslevholm, 12. august 1939 og 5. gang til vores daværende medlem Erik Asschenfeldt Birkebæk, Århus, 8. august 1962.
   Louring købte vognen i maj 1965 og kørte kort efter flere løb med den. Den blev ikke restaureret (efter Lourings begreber),

 

 og Louring beskriver den som »fantastisk hurtig og velkørende«. Hvad papirerne ikke fortæller er, at vognen i sommeren 1958 og igen i januar 1959 blev annonceret til salg i Horsens af N. P Jansbæk. Det blev

Lourings 12-cylindrede Auburn som den så ud kort efter at han havde fået den.