Bilhistorisk Tidsskrift  106/1991     side  18

      
 

gere omtalte Ghost-ejere), der sammen med den unge datter Varvara indledte en otte dages camping-tur til Schweiz fra hjemmet i Trondhjemsgade 9 i fruens ny Standard Brougham Auburn. Det var en todørs, firepersoners cabriolet.

   Varvara Hasselbalch husker udmærket vognen. Den var beigefarvet og med hvide dæksider. Louise Hasselbalch var meget kørende, i gennemsnit 100.000 km om året, så adskillige vogne blev slidt op (eller totaltsmadret!). Auburn'ens skavank var en læderpose omkring kardanen, som flere gange gik læk så olien forsvandt. Både Auburn'en og en Reo, som Louise Hasselbalch havde før eller efter, overvarmede i bjergene i Schweiz - Varvara H. husker det tydeligt, fordi det var hende der som barn skulle hente vand ved nærmeste kilde eller hus. Ved juletid blev vognen udstillet, beskidt og mudret til, i Cai Caspersens udstillingslokale, med et skilt om vognens bedrifter.
   En 2-personers Auburn ejedes af Alice Henriques - kusine til den blå Cords ejer, Mogens Wedell-Wedellsborg. Og en 6-personers åben havde ritmester Stig Møller.

 

 Cai Caspersen var en stor reklamemager og han stod sig godt med aviserne. Alligevel var det utroligt, hvad han fik organiseret den 16 august 1931: Politiken bragte en trespaltet historie om den tids mest omtalte danske forbryder, »Det Borende X«. Ind i den første spalte fik Caspersen presset en enspaltet annonce med overskriften »Det bærende X« - altså kryds! Nemlig Aubums chassis med krydstravers.

 

 

Der har næppe været nogen Cord 810 i Danmark da den var ny - selv om en erfaringsmæssigt særdeles upålidelig kilde hævder at direktøren for Premier Ice Cream, John Larsen, havde en. Men nu ender omtrent to. På Åbolm en lukket rød med Citroën fortøj og i Bohnstedt-Petersens samling en lukket hvid.