|
Illums biler
I 1914 bad bladet Motor A.C. Illum udtale
sig til en enquete om motorkøretøjets fordele ved varetransport fremfor
hestekøretøjer. Illum undslog sig, for som han sagde: -Jeg kan ikke
udtale mig, da jeg ikke har benyttet hestedrift de sidste 15 år.
I 100-året for Illums grundlæggelse
har vi fået lov at låne firmaets gamle fotografier - som det var
tilfældet med Magasin du Nords for nogle år siden. Og Illum var flere
år før Magasin med sin første motoriserede varevogn. Køretøjet var
elektrisk og undfanget af Illums bror, ingeniør R. Illum. Det var i 1901,
så det med de 15 år var ikke helt præcist, men næsten. I de
følgende år fik Illum et antal elektriske køretøjer, hvoraf to skal have været i brug
endnu i
Er vognen til venstre (side 26) Illums første elektriske fra
1901 ? Eller er det den til højre også
- de forekommer også bortset fra
bemalingen at være en smule forskellige, og da skrifttypen fra den til
venstre kommer igen på vogn nr. 3 er
de nok tættest på hinanden. |
|
1914. Men nogle år før begyndte den gradvise overgang til
benzinkøretøjer.
Ry Andersen har fundet en teknisk
beskrivelse af den første elektriske varevogn, og vi citerer fra
hans bog »Danske Biler«, at styringen foregik fra bukken gennem en
lodret støbejernssøjle, hvor et drev for enden angreb en stor
vandret tandkrans, fastgjort direkte på forakslen. Forreste hjulpar
med aksel drejede på en gang ved hjælp af et |
|
drejebord. Akkumulatorerne var i
vognens bund og elektromotoren omtrent midtvejs. Gennem en
forlagsaksel med små tandhjul blev kraften overført til
baghjulenes store tandhjul gennem sidekæder. Spændingen og dermed
fart kunne varieres ved et indskyde de serieforbundne akkumulatorer
trinvis. På samme måde som i en sporvogn kunne motorerne også
have en bremsende virkning, som sluttelig resulterede i baglæns
kørsel. |
|
|