Bilhistorisk Tidsskrift  107/1991     side  29

      
 

Da Illums vognpark endnu var i garageanlægget i Nansensgade var der også en lille Hansa-Borgward lastvogn i brug.

og K 5005. Den sidste K 5, den før nævnte BMW, gik i arv fra Svend Illum til et barnebarn.

Illum holdt fast ved flere generationer Ford vare- og lastvogne i de sidste ar, som det ses på to billeder fra fjernlageret, hvor vognene overnattede under et halvtag.

 

Privatvognene blev naturligvis også passet af Illums eget værksted, og det gjaldt også de Volvo'er, som børnebørnene Jesper Illum og Pelle Trock-Jansen kørte med til orienteringsløb og på Roskilde Ring.
   Endelig kan det nævnes, at Illums garagemestre havde opsyn med motorerne i A.C. Illums båd Mulli, en Maybach

 

motor, og Svend Illums Navarana i Skovshoved Havn. Den havde først en 4-cylindret Mercedes-Bent motor, som viste sig at være for svag, og senere en 6-cylindret.
   Efter Illums tid kom garagehallerne i Nansensgade på forskellige hænder, og for blot at par år siden blev de revet ned.     or


Auburn og Cord

Mange stygge fejl blev udryddet ved sidste korrekturlæsning af sidste nummer af Bilhistorisk Tidsskrift, men nogle stykker overlevede desværre og gik i trykken. Blandt dem at billedet på side 4 var spejlvendt. Den opmærksomme læser har selvfølgelig selv opdaget det ved at sammenligne med billederne på den modstående side 5.

Historien på samme side 4 om forsøget på at forhindre Mogens Wedell-Wedellsborg i at køre motorcykel skal have en lille korrektion. Der ser ud til, at han havde nået at købe en stor Indian model, og det var på et tidspunkt da hans mor var død. Men hans mormor,

 

altså Magasin-stifteren Wessels enke, syntes ikke om det og forærede ham den blå Cord.
   Så skal vi til side 14, og Den Gamle Redaktør må bekende at have opfattet Wolsgård Iversens Auburn på billedet som en 4-dørs. Det var ved nærmere eftersyn en 2-dørs, topersoners. Og i følge Kay Henriques den, han og hans kone havde haft. Altså samme vogn som på side 17.
   Hvad forhandlingen af Auburn angår viser det sig, at der faktisk var en dansk forhandler allerede omkring begyndelsen af første verdenskrig. Vi er dog stadig ikke stødt på nogen oplysninger om danske eksemplarer fra den tid.