|
Da Illums vognpark endnu var i garageanlægget i
Nansensgade var der også en lille Hansa-Borgward lastvogn i brug.
og K 5005. Den sidste K 5, den før nævnte BMW, gik i arv fra Svend Illum
til et barnebarn.
Illum holdt fast ved flere generationer Ford vare- og
lastvogne i de sidste ar, som det ses på to billeder fra fjernlageret,
hvor vognene overnattede under et halvtag.
|
|
Privatvognene blev naturligvis
også passet af Illums eget værksted, og det gjaldt også de
Volvo'er, som børnebørnene Jesper Illum og Pelle Trock-Jansen
kørte med til orienteringsløb og på Roskilde Ring.
Endelig kan det nævnes, at Illums
garagemestre havde opsyn med motorerne i A.C. Illums båd Mulli, en
Maybach
|
|
motor, og Svend Illums Navarana i
Skovshoved Havn. Den havde først en 4-cylindret Mercedes-Bent
motor, som viste sig at være for svag, og senere en 6-cylindret.
Efter Illums tid kom
garagehallerne i Nansensgade på forskellige hænder, og for blot at
par år siden blev de revet ned. or
|
Auburn og Cord
Mange stygge fejl blev udryddet
ved sidste korrekturlæsning af sidste nummer af Bilhistorisk
Tidsskrift, men nogle stykker overlevede desværre og gik i trykken.
Blandt dem at billedet på side 4 var spejlvendt. Den opmærksomme
læser har selvfølgelig selv opdaget det ved at sammenligne med
billederne på den modstående side 5.
Historien på samme
side 4 om forsøget på at forhindre Mogens Wedell-Wedellsborg i at køre motorcykel skal have en lille
korrektion. Der ser ud til, at han havde nået at købe en stor Indian model, og det var på et tidspunkt da hans mor var
død. Men hans mormor,
|
|
altså Magasin-stifteren
Wessels enke, syntes ikke om det og forærede ham den blå Cord.
Så skal vi til side 14, og Den
Gamle Redaktør må bekende at have opfattet Wolsgård Iversens
Auburn på billedet som en 4-dørs. Det var ved nærmere eftersyn en
2-dørs, topersoners. Og i følge Kay Henriques den, han og hans
kone havde haft. Altså samme vogn som på side 17.
Hvad forhandlingen af Auburn
angår viser det sig, at der faktisk var en dansk forhandler
allerede omkring begyndelsen af første verdenskrig. Vi er dog
stadig ikke stødt på nogen oplysninger om danske eksemplarer fra
den tid.
|
|
|