Bilhistorisk Tidsskrift  109/1992     side  27

      
 

svensk avis ham »Bugatti-Hansen« og »Bugatti-Kaj« blev det uafrystelige navn - som han forhåbentlig ikke har været ked af. Eget værksted havde han fået på Frederiksborgvej 48 omkring 1928, da han senere flyttede hen til Bregnerødgade i en af buerne under Højbanen ved Nørrebro Station, tegnede vennen Kaj Nordstrøm en Bugatti i fart, der blev malet i stor størrelse på facaden.
   Med hastighedsløbene som et overstået stadium koncentrerede Kaj sig om sin virksomhed i Bregnerødgade, som et speciale renoverede han donkrafte for Løwener og som hobby restaurerede han en fin samling veteranmotorcykler, plus gamle pumper. Og i 1965 finder vi Kaj som deltager i Danmarks Veteran Motorcykelklubs Skagen-løb, på Anglo-Dane. Men efter en del år gjorde det ben, der skulle træde kickstarteren ned, knuder.
   I de sidste år har den mangeårige ven Kaj Ottosson haft Kaj med som sin observatør til nogle af DVK's løb. Interessen for det med motorkøretøjer er usvækket. Og de unge speedway-stjerner følger Kaj på fjernsynet. For som han siger: - Det er jo mit gamle fag.                                              OER

  Banen på Roskildevej

Da dirttrack bredte sig som en løbeild i 1928, var der ingen bane i København og omegn som umiddelbart egnede sig. Der var ganske vist i forvejen en permanent motorbane i Glostrup, den havde eksisteret et par år, men den var for lang og hård og der blev i øvrigt kørt både med biler, motorcykler og med sidevognsekvipager - løb på 20, 30, 40, 75 eller op til 100 km.   
    Men et selskab som hed Greyhound Racing havde netop anlagt en bane til  hundevæddeløb ved Roskildevejen på en grund, der ejedes af en gartner Poulsen. En konkurrerende gartner på den anden side af Roskildevejen forsøgte ved at uddele roser at få folk til at underskrive en protest. Banen lå ud til Roskildevejen mellem Dalgas Boulevard og Alholmvej så at sige der, hvor man rammer Roskildevej hvis man går vinkelret på fra KB Hallen på Peter Bangsvej. Belægningen var cinders eller slagger med et lag jord over.
   Der blev lavet nogle tilskuertribuner og så gik det ellers løs næsten præcis efter samme principper som ved speedway i dag. Fire omgange med stående start,

 

og der blev kørt om points i heats. Populære var dog også crack races med flyvende start.
   Den danske elite bestod fra starten af folk som Morian Hansen, Henry Sørensen, Sv. Åge Engstrøm, Thorkild »Speedy« Clausen, Einar Høyer, Einar Knudsen, Einer »Pedal-Einer« Andersen, Baltzer Hansen, Helmer Skovbjerg Hansen, der ligesom Kai Hansen og Morian gjorde sig gældende på de udenlandske baner, Knud Hornung, Helge Jensen, Alwin Linder-Madsen, Ejner Lorentzen, Walther Ryle, Ib Krøyer Christensen, Sv. Åge Sørensen. Der kom også en del fra provinsen, fx Anker Bach, og dirttrackdillen bredte sig også hurtigt ud over det ganske danske land.
   Særlig kolorit tilførte engelske og andre engelsk-talende kørere løbene: Ginger Lee, »Broadside« Burton, »Broncho« Dixon, »Sprouts« Eller og mange andre, og helt specielt opsigt vakte den kvindelige kører Miss Asquith, som charmerede det københavnske publikum.
   Tilstrømningen var enorm. Der kom 15.000 mennesker på en søndag, re-