Bilhistorisk Tidsskrift 110/1992 side 6 |
Samme år indløb
der en invitation fra Struer, som ønskede mindst 10 veteranbiler i
anledning af byens »Stikkelsbærdag«. Efter nogle forhandlinger enedes
vi om 25-35 øre pr. km alt efter vognens størrelse, 25 kr. til
forplejning plus en kop kaffe til vognens besætning. Indkvarteringen var
en udmærket indhegnet græsmark, hvor vi kunne parkere vognene og opslå
vore medbragte telte. Det blev til 17 vogne, deriblandt Franklin,
Chrysler, Peugeot, Germain, 2 Wanderer og 9 Ford-vogne. Samme år deltog
12 vogne i en Kornmodsfest i Horsens. |
med en om ugen. Gennem avisen
foranstaltede jeg en indsamling af gamle amatørbil-billeder, og bladet
udsatte præmier. Jeg affotograferede hvert billede forinden
returneringen, og det blev vel til en 400 stk. I avisen begyndte jeg at
spørge læserne om danske biler, og JyllandsPosten må have haft en
anelse om, hvad min nysgerrighed kunne medføre. For uden nærmere
forklaring ønskede de pludselig ikke flere. |
sparsomt oplyste vogn, og en mand sad
ved siden af føreren og betjente gasspjæld og tænding ved hjælp af
ståltrådene. Strømfordeleren medførte lange ophold af en mand liggende
på forskærmen under kørslen. Hjulene var Ford A, og højre baghjul
begyndte at tabe luft. Efter en lapning måtte vi også indlægge
dækslapper fra et gammelt dæk, indkøbt på en gård midt om natten.
Efterhånden var slangen så medtaget, at vi måtte standse og pumpe for
hver halve kilometer. Så man enedes om at køre de sidste 9 km på den
bare fælg. Efter 6 timers kørsel nåede Benz'en til Ry. Artiklen gav
anledning til løftede øjenbryn i København. |