Bilhistorisk Tidsskrift  110/1992     side  12

      
 

Mackeprang, udsendte, vist nok i 1956, den elegante bog »Biler 1885 til nu« med Paul Høyrups illustrationer. Det gjaldt for den som for Scheels »Berømte Biler«, at de tegnede illustrationer delvis grundede sig på eksisterende biler i Danmark.
Men da Ry Andersen i 1969 udgav

 

sin første bilhistoriske bog, »Auto Album«, var billedstoffet helt og holdent dansk, nemlig et righoldigt udvalg af de gamle fotografier, Ry Andersen de foregående ca. 15 år havde indsamlet. Billederne ledsagedes af Ry Andersens knappe tekster, af og til med en humoristisk undertone, der er ham egen.

 

Så sent som i 1962 stod en 8-cylindret Pierce-Arrow 1929 hos en hugger og vansmægtede. Den kunne have været reddet for 750 kr Men kun kufferten fik lov til at overleve. I Odder stod en ligeledes 2-personers Lincoln 1930. Lige hovedrepareret. Der blev forlangt 1.800 kroner, men hugget op blev den. En 1929 Peerless coupé i Holstebro var simpelthen for dyr - den kostede et par tusinde. Væk er den. Mærkeligt nok gik også et par af de jyske rariteter udenlands. Fx en Maybach 1930 cabriolet. Ingen ville betale de 3.000 kr I dag er den i USA. Det kunne være morsomt, om de, der i de senere år har indført gamle biler fra USA og andre steder, specielt jagtede biler med en dansk fortid!


Kort efter udkom »Danske Biler og Motorcykler 1900-1920«, hvis titel ikke skulle tages helt bogstaveligt, da bogen faktisk også omtalte dansk fremstillede køretøjer før det tidsrum og lidt efter. Det var den første og til nu eneste samlede behandling af dansk produktion af biler og motorcykler fra Hammel-bilen og ca. 35 år frem. Enhver, som kender bogen, kan forestille sig hvilket forarbejde, den havde krævet.