|
Mackeprang, udsendte, vist nok i
1956, den elegante bog »Biler 1885 til nu« med Paul Høyrups
illustrationer. Det gjaldt for den som for Scheels »Berømte Biler«,
at de tegnede illustrationer delvis grundede sig på eksisterende
biler i Danmark.
Men da Ry Andersen i 1969 udgav |
|
sin første bilhistoriske bog,
»Auto Album«, var billedstoffet helt og holdent dansk, nemlig et
righoldigt udvalg af de gamle fotografier, Ry Andersen de foregående
ca. 15 år havde indsamlet. Billederne ledsagedes af Ry Andersens
knappe tekster, af og til med en humoristisk undertone, der er ham
egen. |
|
|
Så sent som i 1962 stod en 8-cylindret Pierce-Arrow
1929 hos en hugger og vansmægtede. Den kunne have været reddet for 750
kr Men kun kufferten fik lov til at overleve. I Odder stod en
ligeledes 2-personers Lincoln 1930. Lige hovedrepareret. Der blev forlangt
1.800 kroner, men hugget op blev den. En 1929 Peerless coupé i Holstebro
var simpelthen for dyr - den kostede et par tusinde. Væk er den.
Mærkeligt nok gik også et par af de jyske rariteter udenlands. Fx en
Maybach 1930 cabriolet. Ingen ville betale de 3.000 kr I dag er den i USA.
Det kunne være morsomt, om de, der i de senere år har indført gamle
biler fra USA og andre steder, specielt jagtede biler med en dansk fortid!
Kort efter udkom »Danske Biler og Motorcykler 1900-1920«, hvis titel
ikke skulle tages helt bogstaveligt, da bogen faktisk også omtalte dansk
fremstillede køretøjer før det tidsrum og lidt efter. Det var den
første og til nu eneste samlede behandling af dansk produktion af biler
og motorcykler fra Hammel-bilen og ca. 35 år frem. Enhver, som kender
bogen, kan forestille sig hvilket forarbejde, den havde krævet. |
|