|
Denne blanding af amerikansk
vintage og engelsk post-vintage krævede egentlig de samme
færdigheder med dobbelt udkobling og omhyggelig kontrol med
styregrejerne, hvis det hele skulle gå op i en højere
enhed uden serpentinekørsel eller kængurugear.
Vi blev ret så ferme til at tumle bilerne i mark og
skov, og så kom krigen |
|
netop som jeg havde set frem til
at få kørekort i september 1940.
Efter besættelsen i 1940 blev min bilkørsel
indskrænket til en tur med Gestapo i en Mercedes Benz 170V fra mit
hjem til Shell-huset og kort efter med en Opel Blitz af salatfads
typen fra Vestre Fængsel til Warnemiinde og derefter til
KZ-Neuengamme med tog i |
|
|
På det andet billede ses de,
specielle sidestykker af plexiglas. Til sidst blev M. G.'en Avion Blue, en
original M. G. farve. Tilhører nu Jørgen Balle, Vamdrup.
kreaturvogne. I 1945 kom jeg tilbage til
Danmark med Bernadotte transporten i form af en hvidmalet Büssing
DSB-rutebil fra østsiden af Ringkøbing Fjord, som af hensyn til
natjagere om natten parkerede i en skov, men selv der kunne jeg ikke dy
mig for at sætte mig bag rattet i bussen og slumre ind.
I oktober 1945 blev det muligt for praktiserende arkitekter
at få benzintilladelse, og jeg søgte selvfølgelig med det samme.
Benzintildelingen kom hurtigt og dermed mulighed for gennem politiet at
få tilladelse til at lære at køre.
Det ordnedes efter 6 timer hos kørelæreren og kostede 106
kr. inklusive alt.
En bil lånte jeg af en ven, der havde fået den foræret af
sin mormor en nytårsaften under krigen, hvor han snedigt havde gjort
hende det klart, at krigen aldrig holdt op. Bemeldte bil var en herlig
Chrysler 1931 2-pers. cabriolet i fineste stand, og den blev mit
|
|