|
transportmiddel i det halve år, der gik
før »almindelige« borgere fik tildelt en lille ration benzin.
Selvfølgelig havde jeg dækket mig ind i 1945 og for 500 kr. købt en
Steyr Type 55 1939 med frost-sprængt motor men uden rust. Gennem en
automobilforhandler, der havde fået mulighed for at købe fra de tyske
efterladenskaber, englænderne havde konfiskeret, fik jeg fat i en næsten
ny motor og derefter blev bilen totalrestaureret af det dengang estimerede
firma Dansk Karosseri-Fabrik på Østerbro i København. Men typisk for
materialemanglen dengang blev indtrækket fornyet med kitfarvet
kalechestof. Steyr Type 55 har en 4-cylindret vandkølet boxermotor, men
har intet, som så mange tror, med Ferdinand Porsche at gøre.
Den er konstrueret i 1935 af Karl
Jenschke, der havde arbejdet for Steyr siden 1922, og han afløste Porsche
som chefkonstruktør i 1930, altså før Porsche
FIAT 1100E 1950, stolpeløs 4-dørs berlina, var
videreudviklingen af førkrigstidens 508C, Balillaens efterfølger. Havde
fra ny tilhørt terrazzomester Odorico.
|
|
blev sat i gang af Hitler med
det kommende Folkevogns-projekt.
Jenschke gik over til Adler i
1936 og blev ophavsmand til den Airflow-agtige 2.5l Type 10
(1935-1940), stærkt inspireret af Steyrs særprægede profil.
Den eneste fejl ved Steyr'en var
at den forrige ejers mekaniker havde gjort alt for at ødelægge
pendulakslernes stræbearme ved at tryksmøre deres |
|
bageste silent-bloc bæringer.
Herved var dette ret ny fænomen med hårdgummi indlæg ødelagt, og
da russerne dengang sad fast på den del af Østrig, hvor Steyr lå,
var der intet at hente.
Derfor krøb jeg hver lørdag
eftermiddag ind under den opklodsede undervogn og stoppede
bæringerne ud med passende stykker cykelslange, hvilket fungerede
perfekt til næste lør- |
|
|