Bilhistorisk Tidsskrift  111/1992     side  10

      
 

 

 
 

dag, hvor vejens ujævnheder markerede sig med hårde hammerslag i hele det selvbærende karrosseri.
   Så begyndte jeg at kigge i annoncer fordi min drøm var at få fat i en M. G., alle unge menneskers drøm dengang, men mere eksklusiv fordi M.G. ikke masseproducerede og kun var reserveret datidens Karl Smart'er. Ved eftersyn af en dødsyg M.G. P type på Roskillevej traf jeg en entusiast, der ankom i en toprestaureret FIAT 500 Topolino 1938, og da vi begge så, at der ikke dengang

 

var nogen fremtid i den forknoklede M.G. fandt vi ud af at bytte biler på stedet efter et par korte prøveture.
   Så var jeg ejer af en Fodpose, men i tip-top stand, og jeg fik i tiden 1948 til 1950 fred i sindet med en bil, hvis teknik trods bilens lidenhed var så avanceret, at jeg kunne køre fra familiens sommerhus ved Vestkysten til København med speederen i bund hele vejen, dvs. cirka 80 km i timen fordi den formidable affjedring tillod det.
   Jeg var stadig i fuld gang med at op-

 

FIAT 600 1956 med bagbængslede døre og rulletag.


   bygge mit arkitektfirma og kørte derfor bilen som en en-personers, så ydelsen var ganske acceptabel i forhold til den øvrige trafik.
   Drømmen om en M.G. var der dog stadig, og en dag blev den til virkelighed, da jeg hos en bilforhandler midt i København, der hvor Hotel Royal nu ligger, fandt den i al sin pragt. En TA