|
Renault 1909
Det er ikke hver dag at en dansk
urestaureret bil fra 1909 skifter ejer. Det er sket nu: Eigil
Hindsgaul Madsen har købt Hans Schacks 4-cylindrede Renault BX
14/20 PS (tyske hestekræfter fordi den blev købt i Tyskland -
Schackenborg lå jo før genforeningen syd for grænsen).
Der er bevaret tre danske
Renault'er fra før Første Verdenskrig.. Foruden den nævnte er det
den 2-cylindrede fra ca. 1908 som nu befinder sig i Sommers samling
i Nærum og det er den store 3.2 liters coupé de ville fra 1912,
Åge Louring har i Jysk Automobil Museum. Sommers kørte som
fiskevogn i Skagen og blev købt af den daværende Renault-importør
Friis- Hansen i 1950. Den kan ganske sikkert formodes at have en
100% dansk fortid. Det nuværende karrosseri er bygget efter 195o
hos Riff i Roskilde ud fra et fransk fotografi. Lourings kom fra
museet på Egeskov og havde før det ført en noget omtumlet tilværelse
på Fyn, men kan også |
|
stærkt formodes at have været
dansk fra ny. Karrosseriet forekommer dog lidt tysk i stilen. Vi har
behandlet vognene før, men det er mange år siden og DVK har fået
mange medlemmer som umuligt kan have læst om det tidligere, så her
kommer påny historien om vognen fra Schackenborg:
Ordren fra Otto Didrik Lensgreve
Schack til Schackenborg blev bekræftet af Raffay & Co.,
Klopstockstrasse 2-4 i Hamborg, den 22. november 1909 og vognen
leveret i marts 1910. Vognens fabrikationsnummer er 18698. Prisen
var 13.600 mark, at betale med 1/3 ved bestillingen og resten ved
afgangen fra fabrikken.
Raffay beskriver vognen som 'mit
Carrosserie Limousine demontable mit zwei Klappsitzen innen,
amerikanischem Verdeck und Sitzüberzügen incl. zwei
Acetylen-Laternen, Schlusslaterne, Signalhuppe "Le Spirale",
Ersatzteilen und completen Werkzeug.
Dækmontering på alle hjul
Michelin |
|
|
Pneumatiks 875/105 og til baghjulene
blev der leveret snekæder med. Raffay udbad sig nærmere besked om
lensgrevens ønsker vedrørende lakeringen. Farveprøver vedlagt.
På ordrebekræftelsen kan man se at
lensgreven i marginen har noteret med blyant: Tid 6 Uger efter Chassis -
Farve - Glas, ja. Vel at mærke på dansk. Og i brev af 2. december
meddeler Schack så Raffay at han har bestemt sig for den grønne
farve med gule striber, og for at undgå sammenblanding med de andre
farveprøver, han returnerer, har han lagt et særligt omslag om den, han
har bestemt sig for.
Under et senere lag oliemaling har
Hindsgaul genfundet den originale lakering, der i dag forekommer nærmest
blå, men som altså har været en mørk, måske blålig grøn. Striberne
er en smal dobbeltstaffering. Også læder indtrækket er grønt.
Som ekstraudstyr bestiller Schack
desuden et vindspejl, et sejl over førersædet, et reservehjul af mærket
Stepney med holder og montering, lakskindsskørter mellem skærme,
karrosseri og trinbrætter, to ekstra lanterner til petroleum og
elektricitet - og det fremgår endelig af fakturaen af 10. |
|