Bilhistorisk Tidsskrift  113/1993     side  6

      
 

ansatte. Men hvad personbilkarrosserier angår faldt Kathes storhedstid allerede inden Første Verdenskrig. I 1930'rne fremstilledes mest buskarrosserier og specialkøretøjer. Efter krigen indgik Kathe sammen med Karrosseriefabrik Kühn i VEB IFA-Karrosseriewerke Halle, altså en østtysk statsvirksomhed.
   Vognen blev som nævnt leveret med et Limousine demontable karrosseri, og det vil sige et åbent karrosseri med en lukket del til at sætte ovenpå. Der var to sæt døre. Vindspejlet deles langt nede,

 

så den lave part med sin træramme bliver siddende på det åbne karrosseri.
   Sidste del af den bevarede korrespondance er fra 1912, hvor Raffay øjensynlig som svar på en reklamation svarer, at Schack ikke bør agte på omkostningerne, men skikke vognen til Hamborg for at den kan blive skilt ad og fagmæssigt undersøgt.
   Et fotografi fra 1910 viser vognen som helt åben, med et lavt vindspejl og kalechen slået ned. Den er befolket med i alt 7 personer.

 

 Det var med det lukkede karrosseri monteret at vognen i 1952 kom til København, hvor Hans Schack forsøgte at få enten Kongelige Dansk Automobil Klub eller - senere - Dansk Veteranbil Klub til at bekoste dens restaurering, eller i hvert fald indhente tilbud på dens istandsættelse. Det er der også bevaret korrespondance om, og i 1955 udbeder godskontoret sig vognen retur, men da ingen af parterne umiddelbart vil påtage sig betalingen for transporten går der endnu flere år. Vognen henstår først på en Falck-station på Amager, senere i det tidligere elektricitetsværk i Skovshoved (sammen med nogle af Neels vogne). I november 1958 skriver Hans Schack til Neel, at han går ud fra at KDAK vil betale returneringen til Møgeltønder station, hvorimod han er indstillet på at betale de udgifter, DVK har haft. Nu mener Schack at restaureringen kan tilendebringes i foråret 1959, og at det er bedst at vognen befinder sig hvor han som jo kender vognen så godt' kan have opsyn med arbejdet. Han beder dog Neel om at hjælpe med at fremskaffe 5 ny dæk og slanger. Og at dømme efter det Dunlop gummi, der nu sidder på vognen, må det formodes at