|
ansatte. Men hvad
personbilkarrosserier angår faldt Kathes storhedstid allerede inden
Første Verdenskrig. I 1930'rne fremstilledes mest buskarrosserier
og specialkøretøjer. Efter krigen indgik Kathe sammen med
Karrosseriefabrik Kühn i VEB IFA-Karrosseriewerke Halle, altså en
østtysk statsvirksomhed.
Vognen blev som nævnt leveret med
et Limousine demontable karrosseri, og det vil sige et åbent
karrosseri med en lukket del til at sætte ovenpå. Der var to sæt
døre. Vindspejlet deles langt nede,
|
|
så den lave part med sin
træramme bliver siddende på det åbne karrosseri.
Sidste del af den bevarede
korrespondance er fra 1912, hvor Raffay øjensynlig som svar på
en reklamation svarer, at Schack ikke bør agte på
omkostningerne, men skikke vognen til Hamborg for at den kan blive
skilt ad og fagmæssigt undersøgt.
Et fotografi fra 1910 viser vognen
som helt åben, med et lavt vindspejl og kalechen slået ned. Den er
befolket med i alt 7 personer.
|
|
|
Det var med det lukkede karrosseri
monteret at vognen i 1952 kom til København, hvor Hans Schack forsøgte
at få enten Kongelige Dansk Automobil Klub eller - senere - Dansk
Veteranbil Klub til at bekoste dens restaurering, eller i hvert fald
indhente tilbud på dens istandsættelse. Det er der også bevaret
korrespondance om, og i 1955 udbeder godskontoret sig vognen retur, men da
ingen af parterne umiddelbart vil påtage sig betalingen for transporten
går der endnu flere år. Vognen henstår først på en Falck-station på
Amager, senere i det tidligere elektricitetsværk i Skovshoved (sammen med
nogle af Neels vogne). I november 1958 skriver Hans Schack til Neel, at
han går ud fra at KDAK vil betale returneringen til Møgeltønder
station, hvorimod han er indstillet på at betale de udgifter, DVK har
haft. Nu mener Schack at restaureringen kan tilendebringes i foråret
1959, og at det er bedst at vognen befinder sig hvor han som jo kender
vognen så godt' kan have opsyn med arbejdet. Han beder dog
Neel om at hjælpe med at fremskaffe 5 ny dæk og slanger. Og at dømme
efter det Dunlop gummi, der nu sidder på vognen, må det formodes at |
|