|
Trædebilen kom
frem ved hjælp af pedaler, såkaldte skavler kæder og 2 gear Med sin
tegning har Tage Junger-sen anskueliggjort mekanikken.
lemmer
rigtige bilfolk af helt op til fjerde generation.
En af disse fagmænd er Tage Jungersen i Brovst.
Vokset op som søn af en karrosserifabrikant i Skovsgård ved Brovst
og medlem af DVK gennem flere årtier. Selv udlært som automekaniker i 1940 og under krigen ansat nogle år hos
SIMO, den kendte Ford-forhandler på Frederiksberg,
og nu efter de mange år i branchen med gamle biler som hobby. Af Tage
Jungersen har vi lånt en stribe fotografier som illustrerer hans fars
og hans eget virke.
Faderen byggede en del karrosserier og førerhuse
til lastbiler fra 1926 til 1950, og Tage Jungersen fortsatte denne
virksomhed til op i 1960'serne. Det drejede sig på det
tidspunkt om person-, vare- og rustvogne på ny chassiser af mærker
som E.M.W. og Morris Oxford.
I 1940 blev Tage Jungersen udlært som automekaniker, og han kom blandt
andet til at arbejde hos Fordforhandler SIMO på Frederiksberg fra
1943 til 45. Det er Jungersen i forgrunden på billedet fra SIMO. |
|
Under krigen var private personbiler klodset op, men en del
lastbiler kørte på gengas, og SIMO arbejdede for mange fabrikker
og andre virksomheder Blandt dem mælkekompagniet Solbjerg som havde
mange last- og varebiler af Ford-modellerne AA, BB og 60 og 85 hk V8.
Også for TAXA var der arbejde. Gasgeneratorerne gav ti gange så meget
arbejde som ellers. |
|
Når de gik normalt skulle de hovedrengøres
mindst en gang om måneden, som betød: Afmontering af gasrør og
gaskøler grov- og finfiltre samt udsugningsmanifold, der blev
brændt ren for sod. Var der uheld i systemet, hvilket ikke var så
sjældent, fx når bærden brændte i stykker i generatoren,
begyndte den af producere tjære i gassen, og det blev som regel |
|
|