|
først opdaget om morgenen når man
skulle starte og motoren sad totalt fast. SIMO arbejdede også for
politiet, og så vidt Jungersen husker kørte nogle af politiets biler på
benzin. Det gav en del besvær da tyskerne havde deporteret politiet i
september 1944. De politibiler som var til reparation på værkstedet blev
afhentet af ukendte mænd (frihedskæmpere?), hvilket tyskerne var meget
utilfredse med. Folkene hos SIMO kom i strengt forhør. SIMO nægtede at
arbejde for tyskerne, og det gjorde ikke sagen bedre. Der blev arbejdet
på treholdsski på aften- og natholdene var der tre mand. Og det var ikke
eftertragtede arbejdstider når der var natligt udgangsforbud under
besættelsen.
Billederne fra 1946 viser en HarleyDavidson og en B.S.A. begge
af årgang 1938. Sidevognen blev fremstillet af en reservebenzintank fra
et tysk fly. Maskinerne droppede tankene når de var tomme. Stellet var af
såkaldte damprør, og Jungersen måtte lave en særlig bukkemaskine for
at få et tilfredsstillende resultat. Sidevognen fik stelnummeret T.J. 101
og mere krævedes ikke for at få den indregistreret.
|
|
Der var
installeret varme ved at en del af udstødningen blev ledt gennem
sidevognen. Jungersen ville gerne holde pigen i sidevognen varm, og
det lykkedes. Han har hende endnu. For at få en passende af
slutning på kassen blev brugt et lygtehus fra Ford A, som dog var
noget besværligt at svejse sammen med flybenzintanken fordi
lygtehuset var af rustfritstål. Harley-Davidsonen blev købt i
stumper fra et amerikansk militærlager Manglende dele lavede
Jungersen tildels selv. Hvis nogen skulle kende til om sidevognen
stadig eksisterer kunne Jungersen godt tænke sig et gensyn. |
|
|
|
|