29. august 1929, en helt
tilfældig onsdag i 1929 - dengang som måske også i dag havde
Berlingske Tidende de fleste rubrikannoncer for brugte biler. Og
hvad blev så tilbudt? Ja, det er hjerteskærende
læsning, men tag noget styrkende og læs så:
3 stk. Adler, 8 Buick, 8
Chevrolet, 13 Ford (en enkelt A, ellers T) 12 (!) FIAT, 6 Overland,
4 Morris, 4 Essex, 4 Citroën, 3 (!) Delage, 3 Renault, 2 Nash, 2
Hupmobile, 2 Humber, 2 Chrysler, 2 Wanderer og en af hver af:
Wolseley Dodge, Hudson, Daimler, Berliet, Hansa, Mathis, Peugeot,
Packard, Reo, Oakland, Minerva, Lancia og - holdt fast -
Mercer.
Og af last- og varevogne over 25
Ford, et par Renault, Chevrolet og Scania Vabis og en enkelt af
International, Signal, Clydesdale, Unic, Mercedes, GMC, FIAT og
Triangel.
Generelt lægger man mærke til
at vognene højst er nogle få år gamle, flere er samme års model.
Hovedparten |
|
udbydes af de store københavnske
bilforretninger, nogle af dem huskes, en enkelt eksisterer stadig:
Hans Lystrup, Friis-Hansen, Bülow, Grue, FIATS forretning i
Griffenfeldtsgade, Vilh. Nellemann, Th. Jungersen, og der er mange
bilhandlere i Trommesalskvarteret ved Vesterport. Private sælgere
nævner somme tider deres erhverv. Frisør Mortensen, Gl. Kongevej
6, vil gerne sælge sin 2 å 3 personers Citroën coupé omgående
for bedste bud, vinhandler Gyldenslette, Istedgade 21, gør
opmærksom på at han selv har kørt sin Chevrolet coach de 34.000
km siden den først blev indregistreret i oktober 1925 og nævner at
den har K 292. Det kunne jo være at køberemner havde bemærket den
fordelagtigt i trafikken.
Som sagt er næsten alle
Ford-vogne T-modeller, én er en topersoners nedsænket sportsmodel,
en anden sælger understreger at nok har hans touring en fiks
varekasse, men den er ikke overskåret. Vesterhavs Fiske Import, Frederikssundsvej
251, |