|
Karl Topp til Korketrækkerløbet i Oslo, i Tivoli var der
landbofest, i Cirkus Schumann optrådte Charlie Riveis, Angelo Bruun havde
sin førsteoptræden på Det Ny Teater, Colloseum gav hver dag
ekstraforestilling af tonefilmen "Den Syngende Nar" med Al Jolson,
videnskaben diskuterede om darwinismen havde spillet fallit og i Norge havde
det været den koldeste sommer i mands minde. Til gengæld mente man at isen
var brudt på Haag-konferencen.
Deres Ærbødige
Mon vi gætter meget forkert hvis vi mener at især den
af de berlingskeannoncer om en Mercer får det til at gibbe i
|
|
læseren? Man skal ikke have interesseret
sig ret længe for gamle biler før man støder på indbegrebet af den
amerikanske sportsvogn anno cirka Første Verdenskrig og noget efter,
repræsenteret af Mercer Raceabout og Stutz Bearcat
Som modelbil, på kalenderbilleder
og i populære bilbøger har alle set disse to langstrakte, lave biler, uden
andet karrosseri end motorhjelm, med to enkeltsæder og en cylindrisk
benzintank på tværs bag stæderne. En projektør på torpedoen i stedet
for forlygter og af og til et "monokel" vindspejl. Man ser for sig
den amerikanske fars søn i vaskebjørnspels ude og lufte sin charlestonpige
i bilen.
Har der virkelig været en Mercer
i Danmark? Ja, og flere endda. Men muligvis ikke lige netop den berømte
raceabout. Til Fanø-løbet 1919 anmeldte den ene af de bekendte importører
af motorcykler og biler Brdr Friis-Hansen, Ejnar, en 70 HK Mercer
(skal man være helt korrekt blev firmaet Brdr Friis Hansen først stiftet i
1923, i 1919 var Svend stadig i faderens firma, men Ejnar havde fået sit
eget).
Man må formode at han virkelig
havde vognen, men så vidt man kan se
|
|
af AUTO's reportage fra løbene kom den
aldrig til start. Den er ikke nævnt andre steder end i foromtalen af de
anmeldte køretøjer og figurerer ikke i resultatlisten. Og skønt vi har et
meget stort antal fotografier fra Fanø-løbene i arkiverne, er der ikke
noget som med sikkerhed ligner en Mercer
Derimod blev lillebror Svend pænt
planteret på Harley -Davidson.
Om den annoncerede Mercer coupé
skulle være identisk med den vogn, Ejnar Friis Hansen anmeldte til
Fanø-løbet, er ikke til at vide. Derimod kan det med sikkerhed siges at
coupéen ikke i anden skikkelse var den Mercer vi har et fotografi af. Den
var nemlig hele tiden en touring.
Vognen på billedet tilhørte
repræsentant for Schiønning og Arvé Howard Henriksen. I følge sønnen a
fsamme navn var det en 6-7 personers touring som han mener faderen købte af
en forretningsforbindelse, en kunde, i Frederikshavn i 1925. Den havde da en
frostsprængt motor, og en ny motorblok blev skaffet fra USA, dog vist nok
med lidt mindre boring end den oprindelige.
Af en eller anden grund blev den
sat til istandsættelse på et værksted i
|
|