Bilhistorisk Tidsskrift 114/1993 side 6 |
Odense, og det tog et års tid, inden den
var færdig - og da også nylakeret i grønt med sort kølerkappe. Hjulene
var kortet lidt ned og som det tydeligt kan ses på fotografiet af
dækmønstret, forsynet med Schiønning ogArvé gummi. Som Howard Henriksen
Jr huskede det blev den benævnt 72 HK, vejede 1.875 kg og karrosseriet
var støbt i aluminium (det er der nok nogle som ikke tror på, men vi
kommer tilbage til emnet en anden gang). Det ser i øvrigt originalt ud,
med det lille dæk bag forsædernes ryglæn. Klapsæderne forsvandt bag
træjalousier |
med ham for nogle år siden,
endnu en dansk ejer af Mercer, filmudlejeren John Olsen. Og Åge Louring fortæller
at der i hans drengeår kørte en lysegul
Mercerspeedster iÅrhus, og mener desuden for mangeår siden at have samlet et Mercer køleremblem op
hos en hugger |
fremføre vognen med ca. 110 km/t.
Modellen undergik visse forandringer, fik 4 gear og kraftigere motor, og
Mercer havde alle årene en raceabout på repertoiret. Howard Henriksens
har sikkert været en 4-cylindret Series 5 fra omkring 1920. I 1923 kom
Series 6 med 6 cylindre. Series 5 blev fremstillet som sedan, coupé (der
har vi måske vognen fra annoncen), touring, runabout og raceabout, og
nogle af årene var der noget som blev kaldt Sporting, det var en touring
med vindspejlet sat lidt mere skråt og måske var den i det hele lidt
lavere i det. Alle de åbne modeller kostede det samme, coupeen var en del
dyrere og sedanen en hel del - den kostede præcis hvad man kunne få 10
Chevrolet'er for. Produktionen nåede da heller aldrig over 500 vogne om
året, |