Bilhistorisk Tidsskrift  117/1994     side  14

      
 

personbiler og et større antal lastbiler o. lgn. og fra 1911 desuden motorcykler) og Jan Hagemeisters bilmærke JAN. Thriges personbiler og lastvogne og H.C. Frederiksens Anglo Dane lastbiler blev fabrikeret i ret betydelige antal og firmaerne var velansete. JAN var som alt hvad Hagemeister gav sig af med et mere fantasifuldt projekt og det lykkedes ham at få formøblet nogle alvorlige beløb som velvillige investorer havde sat i sagen. Om disse tre mærker

 

læser man med fordel i Th. Ry Andersens bog "Danske Biler og Motorcykler 1900-1920".
   Fabrikationen af Thrige biler i den gamle rytterkaserne i Odense gled ved sammensmeltningen af de tre mærker i 1918 næsten umærkeligt over i Triangel (nogle modeller med de to navne er ikke til at skelne fra hinanden). Tidligt optoges også fremstillingen af togmateriel. I 1940 blev bilfabrikationen flyttet til Scandia i Randers. Triangel

 

ophørte i 1958, men så sent som i '60 blev en Triangel bybus nyregistreret i Esbjerg. I alt fremstilledes henved 200 stykker jernbanemateriel og 4.000 biler.
   Den ældste kendte bevarede Triangel er en brandbil som i 1923 blev leveret til Thisted Brandvæsen, der stadig har den. I det hele taget udgøres størsteparten af de bevarede Triangel biler af brandkøretøjer. Men der er også enkelte lastbiler og busser, nogle kørende, nogle under restaurering.
   Fabrikken udsendte i 1944 et jubilæumshæfte og flere har igennem årene uafhængigt af hinanden arbejdet på "bogen" om Triangel, uden at den endnu har materialiseret sig. Den tekst, Jørgen Larsen har samlet til udstillingens plancher, forekommer at være åbenlyst egnet til, sammen med et udvidet billedmateriale, at udkomme i bogform.
   Vi har forsøgt at rangere fotografierne af Triangel biler ind i nogenlunde rigtig tidsrækkefølge og vil lade dem tale for sig selv. Kun forudskikker vi at de viste eksempler på dobbelt bagaksel er med de to udgaver af Brdr. Møhls Longframe system. Læs om det i P.E. Hansens artikel i BHT 63/1980. EMIL