|
personbiler og et større antal
lastbiler o. lgn. og fra 1911 desuden motorcykler) og Jan
Hagemeisters bilmærke JAN. Thriges personbiler og lastvogne og H.C.
Frederiksens Anglo Dane lastbiler blev fabrikeret i ret betydelige
antal og firmaerne var velansete. JAN var som alt hvad Hagemeister
gav sig af med et mere fantasifuldt projekt og det lykkedes ham at
få formøblet nogle alvorlige beløb som velvillige investorer
havde sat i sagen. Om disse tre mærker |
|
læser man med fordel i Th. Ry
Andersens bog "Danske Biler og Motorcykler 1900-1920".
Fabrikationen af Thrige biler i den gamle rytterkaserne
i Odense gled ved sammensmeltningen af de tre mærker i 1918 næsten
umærkeligt over i Triangel (nogle modeller med de to navne er ikke
til at skelne fra hinanden). Tidligt optoges også fremstillingen af
togmateriel. I 1940 blev bilfabrikationen flyttet til Scandia i
Randers. Triangel |
|
|
ophørte i 1958, men så sent som i '60
blev en Triangel bybus nyregistreret i Esbjerg. I alt fremstilledes henved
200 stykker jernbanemateriel og 4.000 biler.
Den ældste kendte bevarede Triangel er
en brandbil som i 1923 blev leveret til Thisted Brandvæsen, der stadig
har den. I det hele taget udgøres størsteparten af de bevarede Triangel
biler af brandkøretøjer. Men der er også enkelte lastbiler og busser,
nogle kørende, nogle under restaurering.
Fabrikken udsendte i 1944 et
jubilæumshæfte og flere har igennem årene uafhængigt af hinanden
arbejdet på "bogen" om Triangel, uden at den endnu har
materialiseret sig. Den tekst, Jørgen Larsen har samlet til udstillingens
plancher, forekommer at være åbenlyst egnet til, sammen med et udvidet
billedmateriale, at udkomme i bogform.
Vi har forsøgt at rangere
fotografierne af Triangel biler ind i nogenlunde rigtig tidsrækkefølge
og vil lade dem tale for sig selv. Kun forudskikker vi at de viste
eksempler på dobbelt bagaksel er med de to udgaver af Brdr. Møhls
Longframe system. Læs om det i P.E. Hansens artikel i BHT 63/1980. EMIL
|
|