Bilhistorisk Tidsskrift 120/1995 side 14 |
lut ikke sidste at Morian kørte
dødsdrom. Bilforhandler Mathiesen i Vejle købte eller lejede en drom
som en englænder havde rejst med her i landet, og i den kom Morian til at
køre en del. En fyr som blev kaldt Radio-Peter fandt på at sætte røde
lys ind mellem egerne i hjulene og så kørte Morian i mørke i
dødsdromen med de lysende hjul. |
den var indtil omstændighederne tvang Morian til at forlægge den til Tune ved Roskilde, hvor han sluttede sin flyvende karriere i 1970. Flyveskolens første materiel var en Messerschmitt ME 108 Taifun som Morian havde „befriet" i Lüneburg. Tilsvarende fik han fat i en tysk officersvogn, en 6-cylindret Wanderer cabriolet. Deres Ærbødiges kone husker at hun og hendes forældre engang blev hentet af Morian på bopælen i Snekkersten i Wanderer'en. Da Hanne i foråret 1946 skulle konfirmeres ønskede hun hverken fest eller almindelige gaver, men en flyvetur, og det blev selvfølgelig med hendes far Kai Ottings gamle kammerat Morian. Forældrene tog med båd til Malmö-, Morian startede med Hanne som passager og fløj over Furesøen, dykkede over Snekkersten og gik ud over Øresund så lavt at man kunne se rødspætterne på bunden. Midt over vandet slap Morian styregrejet og begyndte at rense negle; forklaringen var at nu agtede han at indtage indholdet af sin medbragte madpakke. Landingen foregik i Malmö hvor Hanne stødte til forældrene. |
En del af artiklens fotografier er fra Skandinavisk Motor Journals arkiv og
vi bad Mogens H. Damkier ryste et par anekdoter ud af ærmet: Morian
skulle i forbindelse med et Monte Carlo-løb, altså om vinteren, til
Beldringe med Carl Amelung som passager. Det var meget tåget og „Carl
Kæp" spurgte tilsidst beklemt Morian om han egentlig vidste hvor de
befandt sig. I det samme strøj noget forbi cockpittets vindue og Morian
svarede: ,Ja, for det var spiret på Nyborg kirke". |