Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  16

      

værksted først på Hejrevej, senere hjørnet af Hillerødgade og Borups Allé og til sidst i Bagsværd, flikkede Morian en vogn sammen. Med den kørte han blandt andet i det store Lufthavns-løb i Kastrup, på Amager Travbane og på Fangel-banen, og formåede at vinde Danmarks-mesterskab foran Robert Nellemanns fabriksbyggede Allard. Under et løb på Gardermoen i Norge gik det galt, vognen blev slået i stykker. Nordisk Specialvogns-klasse havde eksisteret i flere år inden der i eftersommeren 1951 forelå et forslag i 19 afsnit til nærmere regler for den - og da blev det vedtaget at slette klassen med udgangen af 1954 (det endte med at blive et år tidligere) under indtryk af bilsportens internationale udvikling på det tidspunkt. Men de næsten vedtagne regler gik ud på at vognene skulle være bygget i Skandinavien af originale dele fra et eller flere bilmærker, med to underklasser med motorer på henholdsvis højst 2 og højst 4½ liter uden kompressor, og de måtte godt tunes med flere karburatorer og fx magnettænding og behøvede ikke at have dynamo og selvstarter. Men der skulle være bakgear.

Med hjælp af Peter Jørgensen byggede Morian sin vogn op efter uheldet i Norge og vi har fundet en beskrivelse af den, skrevet af Jens D. Ramsing i Auto-Sport fra februar 1951. Han skrev:
    -Når en racerfører en gang har prøvet at slå et par kolbøtter med sin vogn med en fart af 120-130 km/t, skulle man tro, at lysten til atter at komme ud at køre var sporløst forsvundet. Det er ikke tilfældet med Morian Hansen, og derfor skal han have en ekstra cadeau ved fuldførelsen af hans ny racer, bygget over ruinerne af den gamle, der tog en så dramatisk tur på Gardermoen sidste sommer.
     -Det kan ikke skjules, at den vogn som Morian Hansen benyttede både i Lufthavnen, på Amager Travbane og på Gardermoen, var en forsøgsvogn, bygget af Peter Jørgensen og på et tidspunkt hvor erfaringerne i specialvognsbygning ikke var nær så langt fremme som i dag.
   -Køn var den ikke med sin alt for afstumpede bagende og sit høje tyngdepunkt, men køre kunne den i virkeligheden grundet sin fænomenale gode motor, en Humber Pullman

To flotte fyre som dystede mangen en gang: Morian med sin Humber Special og Robert Nellemann med den berømte Allard J2 "C'est si bon".

120 hk. Grundet denne gode egenskab besluttede Morian at lave en „rigtig" vogn af den, nu da den al