Bilhistorisk Tidsskrift 120/1995 side 16 |
værksted først på Hejrevej, senere hjørnet af Hillerødgade og Borups Allé og til sidst i Bagsværd, flikkede Morian en vogn sammen. Med den kørte han blandt andet i det store Lufthavns-løb i Kastrup, på Amager Travbane og på Fangel-banen, og formåede at vinde Danmarks-mesterskab foran Robert Nellemanns fabriksbyggede Allard. Under et løb på Gardermoen i Norge gik det galt, vognen blev slået i stykker. Nordisk Specialvogns-klasse havde eksisteret i flere år inden der i eftersommeren 1951 forelå et forslag i 19 afsnit til nærmere regler for den - og da blev det vedtaget at slette klassen med udgangen af 1954 (det endte med at blive et år tidligere) under indtryk af bilsportens internationale udvikling på det tidspunkt. Men de næsten vedtagne regler gik ud på at vognene skulle være bygget i Skandinavien af originale dele fra et eller flere bilmærker, med to underklasser med motorer på henholdsvis højst 2 og højst 4½ liter uden kompressor, og de måtte godt tunes med flere karburatorer og fx magnettænding og behøvede ikke at have dynamo og selvstarter. Men der skulle være bakgear. |
Med hjælp af Peter Jørgensen byggede
Morian sin vogn op efter uheldet i Norge og vi har fundet en beskrivelse
af den, skrevet af Jens D. Ramsing i Auto-Sport fra februar 1951. Han
skrev: |
To flotte fyre som dystede mangen en gang: Morian med sin Humber Special og Robert Nellemann med den berømte Allard J2 "C'est si bon". 120 hk. Grundet denne gode egenskab besluttede Morian at lave en „rigtig" vogn af den, nu da den al |