Bilhistorisk Tidsskrift 120/1995 side 18 |
ligevel skulle bygges om. Motoren er som
nævnt Humber Pullman 1943 model, 3.600 cc med 120 hk ved 4.800
omdrejninger, den er 6-cylindret, sidestillet og forsynet med en specielt
tilpasset knastaksel, som i forbindelse med dobbelt Dorndorff karburator
og specialbygget BMW Bosch flyvermagnet giver den en tophastighed på over
160 km/t. Den har 4 gear med synkromesh mellem 3. og 4. |
bremser, dirigeret med hånd og fod.
Forhjulene har størrelsen 4.50x19, baghjulene 500x18. Om kølesystemet
kan vi nævne at en original de Soto køler er brugt, forsynet med thermo
kølesystem og vandpumpe. |
nogle „alternative" på
motorcykel. Når de uautoriserede løb blev kørt samtidig med de rigtige
om vinteren var det med små sidevognsmaskiner og en ganske barsk affære.
I sommeren 1952 blev der kørt et rally på Monte Carlo ruterne, på
solomaskiner. Erhardt og Morian startede på Puch fra Amsterdam og på den
årstid var det ren søndagskørsel. I det ægte Monte Carlo rally kørte
Morian en 4-cylindret Tatra sammen med blandt andre Køler-Kurt fra Autoco
på Worsåesvej og Wagner Slots og senere i Ford Zephyr sammen med Erhardt
Fisker. Et sted for nedadgående i Alperne sagde Morian pludselig til
Erhardt: „Nu går bremsepedalen i bund". Men ligeså køligt
styrede han vognen ud til højre og bremsede den op ved at lade vognen
skrabe mod bjergsiden. |