og ingeniør Mathiesen har vi
ikke kunnet afdække.
Men billederne er så mange og
så
gode at de giver anledning til,
noget forkortet men med nogle tilføjelser, at repetere hvad
Clausager skrev om bilforsøgene DK og DKR, og Mathiesens idé om en
motorscooter, som også skulle hedde DK. Mathiesen var vokset op med
en bilglad far, den ret kendte arkitekt (Dannemare Kirke,
Studenterforeningens tidligere bygning på H.C. Andersens Boulevard
i København, Ringkøbing Skole, Kvindelig Læseforenings bygning i
Gl. Mønt, boligkomplekser for Københavns Kommune) og
bygningshistoriker (arbejdede i 15 år for Nationalmuseets 2.
afdeling med flere hundrede opmålingsarbejder) Åge
Langeland-Mathiesen. Men ingeniør Mathiesen var en særdeles moden
mand, da han forsøgte at virkeliggøre |
|
sine bil-ambitioner, han må have
været midt i fyrrerne, snarere ældre. Hvad hans forudsætninger i
Øvrigt var nævnes overhovedet ikke i det righoldige materiale af
udklip, albummerne også indeholder.
DK grundede sig for størstedelen
på DKW og det var meningen at dette mærkes mangeårige importør,
Bohnstedt-Petersen, skulle have fremstillet bilen. Men det blev kun
til ét eksemplar af personbil-modellen og muligvis fire varevogne
over nogenlunde samme læst. Det sidste underbygges dog ikke af det
nyfundne billedmateriale. Personbilen blev vist på udstillingen i
Forum i 1950. Fra før krigen havde Bohnstedt-Petersen haft et
større lager af DKW-dele liggende i Gitterskur 5 i Københavns
Frihavn, af dem blev der lavet en del forskellige biler, og det var
formentlig også et DKW F8 chassis fra før krigen som DK
|