Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  24

      
 

 

DK blev bygget i Bohnstedt Petersens fabriksbygning i Sundkrogsgade i København - det er DK som holder længst borte.

pagniet og ingeniør Svend Rerup Olsen. Andre af bagmændene var landsretssagfører Esben Johannsen og kammerherre Kruse, og læg mærke til hans navn, for det kommer vi i et senere nummer af Bilhistorisk Tidsskrift tilbage til i en ganske anden bilsammenhæng. Det havde først været meningen at bilen skulle fremstilles i Thisted, men det ændredes til at der med hjemsted i Roskilde blev stiftet et aktieselskab med navnet Autofabrikken DKR. Målet var at give danskerne en ikke mindre end 6-personers, firedørs familiebil med god bagageplads og billig i drift. Konstruktionsprincipperne var de dengang mest moderne, med en bærende konstruktion af støbte, sammenboltede elementer af letmetal, derpå koldsvejsedes et ganske strømlinet karrosseri af glasfiber-armeret plastic. Der var en vis lighed med Panhard Dyna, forøvrigt også i

Fotografierne af DK med prøvenummerplader er taget i marts 1950.