Bilhistorisk Tidsskrift  120/1995     side  27

      
 

og V-stillede topventiler. Cylindervolumen 1.092, med en Solex karburator gav den 45 hk ved 4.200 omdrejninger, hvad der skulle kunne give vognen en tophastighed af 120 km/t, benzinforbruget var 7-8 liter per 100 km.
   Der var store problemer med fremstillingen af karrosseriet i plastic, hvad først og fremmest skyldtes at da det blev tegnet var det tænkt i stål, og der blev ikke ændret synderligt da idéen om plastic opstod og tog overhånd. Da det endelig var lykkedes at få det første karrosseri til at slippe formen var hele køretøjet så ustabilt at der måtte boltes nogle solide fladjern under vognbunden.
   Den forretningsmæssige side af sagen var tragikomisk - planerne var højtflyvende, produktionen skulle fra 500 vogne det første år stige til 4.000 årligt, hvoraf 2.400 skulle eksporteres til lande som Sverige, Spanien og Portugal. Det hele forudsatte


Dateringen af Mathiesens DK scooter til 1951 er formentlig forkert - på nogle af fotografierne står skrevet december 1950. Her er Mathiesen selv.