|
og V-stillede topventiler.
Cylindervolumen 1.092, med en Solex karburator gav den 45 hk ved 4.200
omdrejninger, hvad der skulle kunne give vognen en tophastighed af 120
km/t, benzinforbruget var 7-8 liter per 100 km.
Der var store problemer med
fremstillingen af karrosseriet i plastic, hvad først og fremmest skyldtes
at da det blev tegnet var det tænkt i stål, og der blev ikke ændret
synderligt da idéen om plastic opstod og tog overhånd. Da det endelig
var lykkedes at få det første karrosseri til at slippe formen var hele
køretøjet så ustabilt at der måtte boltes nogle solide fladjern under
vognbunden.
Den forretningsmæssige side af sagen
var tragikomisk - planerne var højtflyvende, produktionen skulle fra 500
vogne det første år stige til 4.000 årligt, hvoraf 2.400 skulle
eksporteres til lande som Sverige, Spanien og Portugal. Det hele
forudsatte
Dateringen af Mathiesens DK scooter til 1951 er formentlig forkert - på
nogle af fotografierne står skrevet december 1950. Her er Mathiesen selv.
|
|
|
|