|
|
|
Mathiesen og Gabrielsen fremviste
skalamodellen af plasticbilen DKR i 1:5 i december 1952, og
modelsnedkermester W.E. Nielsen fortalte at det var meningen taget skulle
være gennemskinneligt i en gul eller grønlig farve.
at der blev bygget en fabrik til 6 millioner kroner, hvoraf de to
millioner skulle skaffes ved aktietegning og de fire ved et statslån. Men
det hoppede handelsministeriet ikke på, stærkt presset af formanden for
Smede- og Maskinarbejderforbundet, Hans Rasmussen, gav det 45.000 kroner.
Men det lykkedes at få overtegnet startkapitalen på 60.000 kroner aktier
med 30.000 som blev sat ind på en særlig konto. Avisoverskrifter fra
november1952 til april 1953 fortæller den forvirrede historie: „Thisted
vil gøre alt for at få bilfabrik", „Ca. 2.000 danske
plastic-biler allerede bestilt", ,Roskilde laver nu
plastic-bilen" "Knald eller fald for plastic-bilen i
aften", „Nu lysner det for plastic-bilen", „Bliver den
danske plastic-bil aldrig sat i produktion?". Og endelig i august
1953 „Spionerer ude efter den danske plastic-bil!". I denne artikel
nævnes at
|
|