Bilhistorisk Tidsskrift 122/1995 side 4 |
selv boede, og bor. Jeg fandt aldrig
bilen, men en dag i begyndelsen af 80'erne kom Yngve Falk fra Esrum
kørende med selvsamme vogn på sin hænger. Mens den var staldet op i
Esrum så jeg den ofte, og til sidst lykkedes det mig at erhverve vraget
for et rimeligt beløb. |
han mig til en fru Markus Mikkelsen,
hvis mand havde ladet vognen indregistrere omkring 1952 efter en større
ombygning. Jeg gik nu i gang med toldvæsenet og centralregistret, som
ikke havde tid til at finde papirerne, men af toldvæsenet fik jeg
tilladelse til at genopbygge vognen hvis jeg brugte de væsentligste dele
af karrosseriet osv. Da det var muligt, fremstår vognen i dag med
original ramme, front, hjelm, torpedokonstruktion, noget af bagenden,
pedalarrangement, styretøj (?), fortøj med bremser, bagfjedre, motor og
gearkasse. |
som tyskerefterladenskab. Med i købet
fik han et varevognskarrosseri som stod ved siden af, men ikke
nødvendigvis havde siddet på. Chassisets perforering tyder på
personvogn, da det er længere end normalt måske et hyrevognschassis.
Sammesteds købte Kronsbjerg en Opel Kapitän motor. Dens nummer, KPTO
1945 viser at toldvæsenet har været inde i billedet dengang. Rammen blev
valgt på grund af de meget store aluminiums forbremser og den fine
forhjulsophængning med lodrette fjedre og støddæmpere i en og samme
cylinder. I første omgang fik vognen en temmelig stor højde, senere blev
den betydeligt lavere og mere konkurrencedygtig. |