Bilhistorisk Tidsskrift 122/1995 side 18 |
Nordisk Specialvogns Klassen - og andre hjemmebyggede racere |
Som nævnt blev der kort efter Anden
Verdenskrig bygget et ganske stort antal specialvogne, både herhjemme og
i de andre nordiske lande. Det var naturligvis mest fagfolk, det vil sige
bilmekanikere, som kastede sig ud i de mere eller mindre fantasifulde
projekter. De havde mulighederne. |
herhjemme, havde lidt større motorer -
men var omvendt alt for små til at konkurrere i Nordisk Specialvogns
Klassen, da den opstod i 1949. Klassen var ganske vist delt op i under og
over 2 liter, men kun den store af dem fik nogen praktisk betydning.
Småracerne nåede at deltage i nogle løb, så forsvandt de fleste
lige så stille. Men så tidligt som i 1947 byggedes herhjemme og
i Sverige midget-racere, som skulle vise sig at stemme fuldstændig overens
med Formel 111 klassementer, da det til sin tid forelå. Det gjaldt frem for
alt Kaj Hansens JAP (se BhT 109) og Robert Nellemanns BSA, begge på FIAT 500 ramme og for sidstnævntes vedkommende oprindelig påbegyndt af
Peter Søby Men det er en anden historie. |
byggede vogne som uden videre kunne
indgå i Nordisk Specialvogns Klassen, og flere blev bygget. Reglementet
var, som offentliggjort i tidsskriftet Racing i december 1949, som
følger: |