Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  18

      
  Nordisk Specialvogns Klassen
- og andre hjemmebyggede racere
 
 

Som nævnt blev der kort efter Anden Verdenskrig bygget et ganske stort antal specialvogne, både herhjemme og i de andre nordiske lande. Det var naturligvis mest fagfolk, det vil sige bilmekanikere, som kastede sig ud i de mere eller mindre fantasifulde projekter. De havde mulighederne.

   Vognene skulle helst ligne rigtige racerbiler, men det lykkedes kun i meget få tilfælde. Mange af køretøjerne kom til at se mildt sagt vanvittige, eller snarere vanskabte, ud. Fra Amerika rygtedes noget om Midget racere, nogle små, hurtige vogne. Det fik man grundigt galt i halsen herhjemme, og hvad værre var, da der kom en engelsk Midget klasse, senere Formel 111, var den vigtigste regel at motoren højst måtte være på 500 cc, og hovedparten af de små specialvogne, der var blevet bygget

herhjemme, havde lidt større motorer - men var omvendt alt for små til at konkurrere i Nordisk Specialvogns Klassen, da den opstod i 1949. Klassen var ganske vist delt op i under og over 2 liter, men kun den store af dem fik nogen praktisk betydning. Småracerne nåede at deltage i nogle løb, så forsvandt de fleste lige så stille. Men så tidligt som i 1947 byggedes herhjemme og i Sverige midget-racere, som skulle vise sig at stemme fuldstændig overens med Formel 111 klassementer, da det til sin tid forelå. Det gjaldt frem for alt Kaj Hansens JAP (se BhT 109) og Robert Nellemanns BSA, begge på FIAT 500 ramme og for sidstnævntes vedkommende oprindelig påbegyndt af Peter Søby Men det er en anden historie.

Imidlertid var der i alle de nordi- ske lande også nogle af de hjemme

byggede vogne som uden videre kunne indgå i Nordisk Specialvogns Klassen, og flere blev bygget. Reglementet var, som offentliggjort i tidsskriftet Racing i december 1949, som følger:


* Bilen skal være bygget i Skandinavien
   (Finland talte dog også med. Red.)
Klasse CD 2000 - 4500 cc. 
* Klasse EJ op til 2000 cc.
 
* To- eller firetakts motor, men 
   kompressor er ikke tilladt. 
* Akselafstand: Klasse CD større
   end 2300 mm.
* Klasse EJ større end 2100 mm.
* Sporvidde mellem 1250 og 1550 mm.
*
Frihøjde mindst 150 mm.  
* Hjul 14" til 20" totaldiameter.
 
* Firehjulstræk ikke tilladt, ej 
   heller tvillingbaghjul.