Bilhistorisk Tidsskrift 122/1995 side 19 |
* På isbane skal bilen have skærme. * Karrosseriet skal være åbent. * Der må ikke være træ i bærende karrosseridele. * Der skal forefindes et ordentligt bakspejl. * Vindspejl skal være af splintfrit glas. * Der skal være en brandsikker væg mellem førerplads og motorrum. * Rattet må ikke være aftageligt. * Valgfrit brændstof. * Mindste tilladte vægt: Klasse CD 2500 cc - 510 kg 3000 cc - 570 kg 3500 cc - 630 kg 4000 cc - 690 kg 4500 cc - 750 kg Klasse EJ 1000 cc - 350 kg 1100 cc - 360 kg 1200 cc - 370 kg 1500 cc - 400 kg 1800 cc - 430 kg 2000 cc - 450 kg Udover disse regler kan man sige at det der ikke var forbudt var tilladt! Det ses umiddelbart at Klasse EJ stærkt lignede den internationale Formel II, som gik op til 2 liter. Men |
som sagt fik EJ ingen betydning. Klasse CD
lignede delvis den Formel I som gjaldt både lige før og efter Anden
Verdenskrig. Op til 1½ liter med kompressor og op til 4½ liter uden kompressor. Der blev da også kørt nogle løb, hvor udenlandske
gæster i rigtige Grand Prix racere konkurrerede med vores specialracere.
Mere mærkeligt var at nogle interessante sportsvogne fra før krigen fik
lov at køre i klassen: Svend Haubergs 1931 Alfa Romeo, som var på 1.750 cc
med kompressor, og Hans Pahls store Bugatti Type 50, 4.840 cc med
kompressor. Men forståeligt, for hvad skulle de ellers have konkurreret
med? Senere kørte også Robert Nellemanns Allard J2 med; den passede meget
godt i de fleste henseender, men opfyldte mildest talt heller ikke kravet om
at være bygget i Skandinavien. Men også andre af reglementernes punkter
tog man let på, der blev fx ved enkelte lejligheder kørt med tvillinghjul,
og det med skærmene var det også så som så med. |
forbindelse med løbene på Skarpnäck
banen i 1949. Hensigten var tydeligt at mange af de hjemmebyggede vogne,
som allerede fandtes, skulle kunne indpasses. Reglerne trådte formelt i
kraft I. januar 1950. Som nævnt i artiklen i BhT 120 om Morian Hansen
forelå der i eftersommeren 1951 et forslag i 19 punkter om modernisering
af klassen. Men det endte med at man besluttede at slette klassen med
udgangen af 1954, i Sverige et år før - svenskerne ombestemte sig dog så
det blev samtidig med de andre nordiske lande. De løb med deltagelse af
Nordiske Specialracere som kørtes i Helsingfors og på Skarpnäck i
Sverige i 1952 og 53 blev benævnt Formel I løb. Den „klassiske"
Formel I udløb i øvrigt også ved nytår 1954. I Sverige blev nogle
Nordiske Specialracere derefter ombygget til specialsportsvogne. Herhjemme
forsvandt de fleste, enkelte kørte endnu i blandede felter i Roskilde
Rings første tid. |