|
En mekaniker på Grenå-kanten havde været i USA og
set de amerikanske Midget racere. De var ofte bygget op på et Ford-
chassis som var gjort smallere, og motoren kunne være en 4-cylindret
Ford-motor forsynet med et Ricardo topstykke med topventiler eller en Ford
V8 motor, eller hvis det skulle være det allerbedste, en Offenhauser
motor.
Sådan en Midget måtte han også kunne lave. Vor
mekaniker gik glad i gang, men da han havde bygget undervognen op og det
stod klart for ham at et Ricardo topstykke ikke kunne opdrives, mistede
han modet og lod Peter Søby i Randers købe projektet. Søby gjorde
vognen færdig med karrosseri og kølermaskering fra en Citroën og fik
kørt nogle løb på Hobro-banen i 1947. Søby kørte på det tidspunkt
også M. G. Raceren benævnte han T.G. Man bør måske erindre om den
gamle karakterskala! Accelerere kunne vognen godt, men når Søby kom til
et af svingene ville vognen gerne trimle rundt. Vognen blev opgivet og
solgt til Randers Svæveflyveklub, som havde god nytte af den i en
årrække til at trække fly i luften.
|
|
|
Opfindsomheden kender ingen
grænser. Oskar Madsen fra Ålborg startede i 1947 på Hobro-banen
med en Tatra midgetracer. Motoren har formentlig været den mindste
udgave af fabrikkens 4- cylindrede bokser, på godt 1.100 cc. Det
usædvanlige var karrosseriet, bygget af en af de containere,
briterne kastede ned under besættelsen med våben og andre
forsyninger til modstandsbevægelsen. |
|
|
|