|
Ved åbningsløbet på Hobro-banen i juli 1947 opnåede
K Holst Sørensen fra Odense hurtigste tid med sin
Mercury specialracer, og man så meget til ham de
følgende år. Vognens fremskudte forparti
bar en kølermaskering fra en Ford 1932 og vognens linjer var
sådan at det altid så ud som om den kørte op ad bakke, men den klarede
sig udmærket. Holst Sørensen var driftsleder hos Ford-forhandler Fehr
& Co. i Odense. Den daværende chef, Viggo Fehr, var
motorsportsinteresseret og indforstået med at raceren blev bygget i
firmaet af to ansatte, Børge Larsen og Knud Nyegård.
|
|
Undervognen stammede
fra en Ford V8 coupé som Holst Sørensen tidligere havde kørt løb med.
Motoren var Mercury, som blev højglanspoleret i indsugningen og tunet
efter alle kunstens regler Også Holst Sørensens racer havde blokeret
differentiale, så den var næsten umulig at køre på landevej. Ved et
løb på Gardermoen kom hans sekundanter Larsen og Nye-gård til at
berøve ham sejren da de vinkede ham ind fordi det lød som om der var
gået et plejlstangsleje (V8's svaghed). Det var kun et tændrør
|
|