Bilhistorisk Tidsskrift 122/1995 side 33 |
Arne Larsen var velkendt som
motorsportsmand siden 1929 og kørte umiddelbart efter krigen i DKW, som
han selv forsynede med aldeles elegante specialkarrosserier. I
eftersommeren 1948 præsenterede han sin version af en Midget-racer, som
han havde fremstillet sammen med Helmer Gribskjold, af DKW dele og med DKW
motor Chassiset var lettet med gennemboringer og bagakslen afkortet efter
de gældende forskrifter for klassen. Standard hjul og bremser Karrosseri
opbygget i stålplade på Carl Madsens pladesmedje. Motor på 690 cc med
visse ændringer, hvoraf nogle var en hemmelighed - det oplystes dog at
krumtappen var specialbygget og afbalanceret, med både bærende lejer og
plejlstangslejer smurt gennem to oliekanaler, boret fra hver sin side.
Overskydende olie blev slynget op på cylindervæggene - mere effektivt
end totakterens traditionelle smøring med olie i benzinen. Der blev dog
også trukket olie op gennem et rør til karburatoren og med en dyse
videre til gasblandingen. Såvel mekanisk oliepumpe som håndpumpe.
Tændingen ligeledes både automatisk og stilbar. |
|