Bilhistorisk Tidsskrift  122/1995     side  35

      
 

ved- og plejlstangslejer, der altid har været det store problem for den topventilede (!) Ford „4". Der er næsten udelukkende brugt Ford dele til den ensædede racer, men chassisrammen er gjort smallere, kortere og lavere. For- og bagtøj er fra Ford 18, men trianglen er skåret over og ført til den udvendige side af rammen ved en kugleforbindelse. Kardanakslen er afkortet og bagakslen er påmonteret stabiliserings stænger. De almindelige Ford tværfjedre er bibeholdt, men stabiliseret med svære, dobbeltvirkende hydrauliske støddæmpere. Styretøjet er fra Ford 1937 og kan let ændres til større eller mindre udveksling. Bremserne er mekaniske men vil blive ændret til hydrauliske på forhjulene. Den specielle topventilede Ford motor er forsynet med stempler af norsk fabrikat og forstørret bundkar til 16-18 liter olie. Der er Scintilla magnettænding. Ford gearkasse af nyeste type. Gearstangen er mellem førerens ben og der er polstring på siderne til at presse knæene imod. Gummimontering på forhjulene 6.00 x 16, på baghjulene kan den for gearingens skyld ændres. 

 

 Som han havde gjort med sin gamle vogn kørte Arnold Jensen meget i de andre nordiske lande med sin specialracer. Så vidt vides skiftede Arnold Jensen senere til V8 og vognen forandrede på et tidspunkt fuldstændig udseende, med en ganske flot formgivning. Ved et af løbene

 

 på Amager Travbane i 1949 tog den et gevaldigt flyvespring og Arnold Jensen faldt ud. Det var ved den lejlighed flere damer blandt tilskuerne besvimede da Carl „Kæp" Amelung kom spadserende hen ad banen med Arnolds ene ben under armen -det var en protese.